Konklusjon og konkurrenter

Toyota RAV4 er den mest aktuelle av de to konkurrentene i og med sin komplette fornyelse for bare et halvt år siden. CR-V forsvarer imidlertid sin plass med argumenter som mer romfølelse, god komfort og en av markedets beste dieselmotorer. Men Toyota tilbyr til syvende og sist mer bil for pengene.

Vis mer


Disse dieselvariantene starter på 418.450 kroner for Honda CR-V og 373.900 kroner for Toyota RAV4. Testbilene var en fullspekket RAV4 i Executive-utførelse til 414.900 kroner og en CR-V i ES-nivå, som er et velutstyrt basisnivå med dieselmotor - altså til 418.450 kroner. Executive-versjonen av CR-V, som er sammenlignbar med Toyotas testmodell, har for sin del en prislapp på 448.450 kroner.

Rivalene

Disse to modellene er ikke alene om å tilby interessante ytelser i denne kategorien. Vi må nevne koreanerne som har oppgradert sitt dieseltilbud i kompakt-SUV-segmentet; Hyundai Tucson og Kia Sportage er nå tilgjengelige, til under 400.000 kroner, med moderne toliters dieselmotorer som utvikler 140 hestekrefter. Nissan X-Trail er en "gammel traver" som også må nevnes; i utførelsen Elegance koster den såvidt over 400.000 kroner med sin 2,2-liters DCi-motor på 136 hester. Den farligste konkurrenten er imidlertid ferskingen Suzuki Grand Vitara DDiS som koster 379.900 kroner i velutstyrt utgave med 129-hesters dieselmotor, noe mindre sprek enn dagens duellanter men med et skikkelig firehjulsdriftssystem. Men nå: Tilbake til våre to.

Vis mer


RAV4 mer personbil

Toyotas duelldeltaker stiller altså i utgangspunktet med en klar prisfordel i forhold til Hondaen. Den er samtidig fire år yngre, hvilket betyr en del med den raske utviklingstakten man ser i bilindustrien. Den har et mer moderne interiør og er mer av en stasjonsvogn med islett av fleksibil, enn en terrengbil. Allikevel byr den på SUVens fordeler når det gjelder fremkommelighet. På veien kjører den mer som en personbil enn hva CR-V gjør og har hakket sprekere kjøreegenskaper, hjulpet av en presis styring. Dette går imidlertid noe på bekostning av reisekomforten; det gjør relativt sett støynivået også.

Vis mer


CR-V på motor og komfort

Hondas kompakt-SUV imponerer ved fortsatt å være en av de beste i klassen etter over fire år. Allikevel er det nå klart at bilen ikke lenger er den mest aktuelle på en del punkter - særlig interiørmessig og når det kommer til praktiske løsninger. Bilen fremstår dermed som ganske kostbar i forhold til ytelsene selv om disse fortsatt er klasseledende på noen punkter. Honda har utviklet finslipt teknologi både når det gjelder motor og chassis, og resultatet er tilsynelatende enkle, men effektive løsninger. Motoren er den mest kultiverte i klassen og kompromisset kjøreegenskaper/komfort er meget vellykket. Etter vår mening sitter også føreren hakket bedre enn i RAV4. Bilen er med andre ord langt fra akterutseilt.

RAV4 på bil for pengene

Vi vil konkludere med først å understreke at Honda CR-V er et meget godt produkt, og fortsatt - etter fire år - et av de aller beste i klassen. Bilen forsvarer seg meget godt mot nykommeren, men alderen har så smått begynt å tynge på noen punkter, og det er ikke mulig å forsvare en betraktelig høyere pris i forhold til den meget kompetente allrounderen RAV4, som dermed logisk nok, men slett ikke på knock-out, går ut som vinneren av vår duell.

Klikk her for pris, utstyr og ytelser.

Store bilder finner du her.