Konklusjon og konkurrenter

Fabia stasjonsvogn har få konkurrenter, og det er bagasjeromsplassen og utstyrsnivå som gjør den til en favoritt.

Vis mer


Fabia stasjonsvogn med 80 hesters dieselmotor koster 209.000 kroner. En versjon med litt mindre effekt (70 hestekrefter) og utstyr begynner på 195.000 kroner. Fabia har klart svake sider, og det vi sliter mest med er det trange baksetet som for eksempel gjør det vanskelig med bakovervendte barnestoler. Det stor bagasjerommet har også litt vanskelig tilgjengelig med en høy lastekant, og den er litt vel stramt satt opp for de som legger stor vekt på fjæringskomfort.

Akkurat baksetet er det kun de aller nyeste bilene i klassen som har fått til, for eksempel Toyota Yaris, men ingen av de nye bilene i småbilklassen kommer som stasjonsvogn foreløpig. Det gjør det lett for Fabia, det står nemlig kun en konkurrent igjen; Peugeot 206 SW.

Peugeot 206 SW

Peugeot 206 SW med en 1,4-liters dieselmotor som yter 68 hestekrefter og lever 160 Nm ved 1.750 o/min. Motoreffekten er nok til at den lettere Peugeoten holder følge med Fabia, men den oppleves ikke like sterk under vanlig kjøring. 206 koster 195.000 kroner med denne dieselmotoren.

Prisforskjellen kan delvis forklares med en litt færre hestekrefter, laver vekt og lavere utstyrnivå – det er ingen tvil om Peugeot 206 SW er en mindre bil som ikke fullt ut kan sammenliknes med Fabia stasjonsvogn. Du vil ha samme problemer med barneseter i baksetet, og det er også litt trangere i forsetet. Også Peugeot har satt ESP på ekstrautstyrslisten.

De store nye

Skoda Fabia stasjonsvogn var en stor småbil da den kom, men i løpet av det siste året har nesten halve småbilklassen kommet med nye modeller. De nye modellene har uten unntak vokst betydelig, og de ligger nå rundt fire meter i totallengde. I kombinasjon med bedre plassutnyttelse er disse også utfordrere til en stasjonsvogn som Fabia.

For eksempel er koster nye Toyota Yaris med en mye sprekere dieselmotor omtrent det samme som vår Fabia, og den er velutstyrt og har ESP som standard. Et delt baksete som kan flyttes i lengderetningen gjør Yarisen så fleksibel at den til tross for mindre bagasjerom kan være vel så praktisk som Fabiaen.

Konklusjon

Vis mer


Skal du ha stasjonsvogn med dieselmotor i småbilklassen mener vi Fabia er det beste kjøpet. Og vi mener det er mest fornuft i å kjøpe den velutstyrte Elegance-utgaven med 80 hestekrefter kontra den ribbete versjonen med 70 hestekrefter. Hvis ikke behovet er et hundebur eller liknende som bare en stasjonsvogn kan få plass til, ville vi helt klart vurdert de nye småbilene som Peugeot 207, Renault Clio og Toyota Yaris.

Store bilder av Skoda Fabia stasjonsvogn.