Konklusjon og konkurrenter

Dodge Viper er vår nye målestokk for hvor eksplosiv, muskuløs, lettbent og villig en bil kan bli.

Vis mer


Den norske Dodge-importøren, som forøvrig også importerer Chrysler og Jeep, opplyser at Viper koster 1.995.000 kroner - hvorav langt mer enn halvparten, drøye 1,3 millioner, havner i statskassen. Amerikanere betaler mellom 500.000 og 600.000 kroner for en Viper.

Den som i motsetning til enkelte skipsredere velger å bli boende i Norge, må imidlertid forholde seg til den norske prislappen på rundt 2 millioner kroner. Dette er selvsagt en voksen pengesum - men hvis vi hvis vi hadde fått utdelt 2 millioner kroner for å kjøpe en sportsbil, hadde vi løpt rett til nærmeste Dodge-forhandler.

Dyrere enn M5, M6 og 911 Turbo

Vis mer


Viper er selvsagt ikke noen fornuftig bil. For eksempel sparer man drøye 200.000 kroner på å velge en M6 i stedet. For ikke å snakke om en M5, som "bare" koster drøye 1,5 millioner kroner og attpå til leveres med ordentlige bakseter. Ja, selv en Porsche 911 Turbo koster mindre enn en Viper.

De tilfeldige bilene vi her ramset opp her er fantastiske kjøretøyer - og langt mer sofistikerte enn Viper. Men ingen av dem klarer å levere den samme utemmede råskapen som Viper SRT-10.

Billigere enn SLR, Carrera og CCR

Biler som Mercedes-Benz SLR, Porsche Carrera GT og Koeningsegg CCR klarer nok å levere en tilsvarende opplevelse, men disse koster til gjengjeld mer enn dobbelt så mye som en Viper.

Konklusjon

Vis mer


Vi har gledet oss i årevis til å teste Viper og hadde skyhøye forventinger, noe som ofte er et negativt utgangspunkt. Men Dodge Viper SRT-10 hadde ikke noen problemer med å innfri høye forventinger. Tvert i mot - Dodge Viper SRT-10 overoppfylte våre håp om hva slags bil den skulle være. Vi kommer aldri til å glemme den vanvittige akselerasjonen og det enestående lydbildet - og har dermed fått oss en ny sportsbil-favoritt.

  • Du finner mer informasjon om pris, utstyr og tekniske data her.
  • Store bilder finner du her.