Konklusjon og konkurrenter

Clio med 1,2-liters motor er ingen festlig bil å kjøre, men det er da heller ikke de direkte konkurrentene. Den er derimot en velkjørende, komfortabel og sikker bil for kategorien til en avpasset pris.

Vis mer


Det er nesten et år siden tredje generasjon Clio ble presentert for Europa. Den har siden i fjor høst rukket å bli en av bestselgerne, bare slått av Fiat Grande Punto som er en direkte og meget overbevisende konkurrent. En ny Opel Corsa er rett rundt hjørnet mens VW Polo og Ford Fiesta allerede falmer.

Polo og Yaris

Her i landet har Toyota Yaris, VW Polo og Peugeot 206 vært bestselgere i småbilklassen en god stund mens en koreansk outsider, Hyundai Getz, har vært med på leken. 206 anser vi ikke som aktuell lenger. VW Polo fikk en ansiktsløftning i fjor og kan fortsatt vurderes opp mot Clio. I utførelsen Comfortline koster den 190.000 kroner med en 1,4-liters motor på 75 hester, er sprekere men mindre komfortabel og mindre velutstyrt. Toyota Yaris, som også er kommet i en helt ny generasjon, kan anskaffes for 186.000 kroner i 1,0 Sol-versjon. Den er slappere med sin lille tre-sylindrede motor på 69 hestekrefter, men er i det øvrige like moderne og tar mindre utvendig plass samtidig som den er like rommelig. Clio slår imidlertid også Yaris på komfort.

Vis mer


Tøff konkurranse

Den per idag tøffeste konkurrenten i Europa, Fiat Grande Punto, er foreløpig fraværende her i landet; Clio får dermed de ovennevnte rivalene å konsentrere seg om, men også i høy grad Peugeot 207, som i disse dager gjør sin entré på markedet. Rett over sommerferien står også Opels nye Corsa for tur, også den en større bil som nærmer seg kompaktsegmentet i dimensjoner og ytelser. 207 gir enda hakket over storbilfølelse selv om den har noe mindre bakseteplass. Den direkte konkurrenten til dagens testbil heter 1,4 X-line og koster 189.900 kroner - da er ESP inkludert. Derimot har Peugeot samme problem som Toyota - begge er svært trege på dette nivået med godt over 15 sekunder for å akselerere fra 0 til 100 kilometer i timen (15,6 for 207).

Renault Clio slår altså både Toyota og Peugeot på ytelser i denne prisklassen. "Årets bil" er imidlertid ingen blendende superbil som utklasser konkurrentene; Yaris spesielt har for eksempel bedre og mer praktisk plassutnyttelse. Men Clio er svært kompetent og er med på å innføre nye standarder hva gjelder komfort og kjøreegenskaper i segmentet. Den kan også skilte med fem stjerner og meget god score i EuroNCAP - også på beskyttelse for barn. Vi stiller oss imidlertid uforstående til at ESP er ekstrautstyr; til en pris på 4.500 kroner synes vi det hadde vært et fint signal til markedet, og i tråd med Renaults sikkerhets-image, å ha dette viktige sikkerhetsutstyret som standard på alle versjoner.

  • Mer informasjon om Clio 1,2 finner du her.
  • Store bilder finner du her.