Konklusjon og konkurrenter

I teorien har Civic Hybrid bare en konkurrent, og det er Prius. Begge bilene har noe for seg og konklusjonen er ikke krystallklar, men vi har tatt et valg.

Vis mer


Sammenlignet med Toyota Prius har Civic Hybrid en sterkere bensinmotor, men en mye svakere elektrisk motor. Prius opererer med en bensinmotor med 77 hestekrefter og en elektrisk motor med 68 hestekrefter og hele 400 newtonmeter. Til sammenligning har Civic hele 95 hestekrefter i bensinmotoren og ikke mer enn 20 hestekrefter og 103 newtonmeter i den elektriske motoren. Til slutt betyr det at Prius er en litt raskere fra 0 til 100 (12,1 for Honda og 10,9 for Toyota), men Toyota har på sin side lavere toppfart. (185 for Honda og 170 for Toyota). Honda har igjen bedre sitteposisjon og bedre seter og ikke minst lengdejusterbart ratt. Dette gjør livet bak rattet behagelig. Prius leveres også med navigasjon og skinnseter. Det finnes også til Civic Hybrid, men blir ikke levert i Norge.

Hybridløsningen

Det er i første rekke her Toyota har kommet lengst. De har også kjørt dette konseptet hardt på Lexus-modellene og vår nylige prøvekjørte Lexus GS 450 h som imponerte stort. Prius har rett og slett en mye sterkere elektrisk motor med 400 newtonmeter sammenlignet med Civic som kun har 103 newtonmeter. Toyota Prius koster også nesten 30.000 kroner mer enn Civic, men da har den også navigasjon. Ingen av bilene kan ustyres med tilhengerfeste og begge finnes kun i en karosserivariant, Civic som sedan og Prius som kombikupé. Sum av summarum ville vi mest sannsynlig valgt Prius siden den har den mest fornuftige karosseriformen, sterkest elektrisk motor, og er tilgjengelig med mest utstyr og lavest forbruk.

Tekniske data finner du på denne lenken.

Store bilder finner du på denne lenken.