Konklusjon og konkurrenter

Den kanskje tøffeste A6 2.0 TDI-konkurrenten heter A6 2.0 TFSI. Men også BMW 520dA må tas med i beregningen for den som vurderer en storbil oppunder halvmillionen.

Vis mer


Det er i våre øyne ingen tvil om at Audi A6 2.0 TDI er et svært godt kjøp. 436.000 kroner for en så stor, velkjørende, velutstyrt, stilfull og luksuriøs bil med en så kompetent motor er ingen ågerpris.

Usikre på Multitronic-kassen

Vi er imidlertid mer usikre på Multitronic-girkassen, som dessverre er eneste alternativ til den manuelle girkassen. Riktignok gjør girkassen i det store og hele en god jobb, men det faktum at vi to ganger opplevde kveling gjør oss usikre på om denne girkassen er godt nok tilpasset en dieselmotor med svært høy kompresjon og tunge stempler. For i det hele tatt å kunne anbefale Multitronic-kassen må vi forutsette at kvelings-problematikken kan løses på et norsk Audi-verksted.

Også Multitronic-prisen, 28.500 kroner, er drøy. BMW nøyer seg for eksempel med å kreve 21.000 kroner for sin fullverdige, svært kompetente automatgirkasse.

464.000 kroner

Vis mer


Sedanutgaven av Audi A6 2.0 TDI Multitronic koster altså 464.000 kroner (stasjonsvognen koster 494.000 kr, pluss 30.000 kr). Hvilke er de tøffeste rivalene?

A6 2.0 TFSI: 461.000 kr

Jo, en av de mest aktuelle alternativene er faktisk en annen A6, nemlig A6 2.0 TFSI Multitronic. Denne koster 461.000 kroner, 3.000 kroner mindre (stv: 491.000). Bil og utstyrsnivå er identisk, men i 2.0 TFSI finner vi i stedet en 2,0-liters bensinturbo-motor. Denne er avledet av Golf GTI-motoren, og yter 170 hestekrefter. I tillegg produserer kraftkilden hele 280 newtonmeter ved 1.800 omdreininger, bare 40 Nm mindre enn 2.0 TDI-motoren.

9,0 sekunder

Vis mer


Vi testet nylig A6 2.0 TFSI Multitronic og lot oss imponere over både bunndrag og toppeffekt. Bilen skal i tillegg klare 0 til 100 på 9,0 sekunder, 1,2 sekunder raskere enn dieselalternativet (9,0 sekunder er stasjonsvogn-tallene, sedan-tallene er foreløpig ikke tilgjengelige). Med bensinmotor under panseret opplevde vi ingen problemer med Multitronic-kassen.

En av de få ulempene med å satse på bensinalternativet, er den høyere drivstoffprisen og det noe høyere forbruket. A6 2.0 TFSI Multitronic er oppgitt å bruke 0,82 liter per mil ved blandet kjøring (stv.-tall), rundt 0,15 liter mer enn dieselalternativet.

BMW 520dA: 479.000 kr

Vis mer


BMW 520dA er selvsagt også en opplagt konkurrent. Denne koster 479.000 kroner, rundt 15.000 kroner mer enn Audi 2.0 TDI Multitronic (stv: 515.000). Til gjengjeld har den en sterkere motor, som yter 340 Nm ved 2.000 omdreininger og som har en toppeffekt på 163 hestekrefter. 0 til 100 skal kjøres unna på 8,7 sekunder. 5-serie kan i tillegg skilte med bakhjulsdrift, flott balanse og svært sportslige kjøreegenskaper. Lavt utstyrsnivå og kun to år nybilgaranti trekker imidlertid ned.

Mercedes-Benz E 220 CDI: 556.000 kr

Mercedes-Benz E-klasse er i utgangspunktet en opplagt A6-konkurrent, men priser seg ut i konkurranse med A6 2.0 TDI. E 220 CDI koster hele 556.000 kroner, 92.000 kroner mer enn Audien (stv: 610.000 kr). Selv E 200 CDI, som kun kan skilte med en 122-hesters motor, koster 509.000 kroner, 45.000 kroner mer enn A6 (finnes kun som sedan). E-klasse er særdeles komfortabel, men etter vårt syn skal man være svært opptatt av komfort for å være villig til å akseptere en så stor prisdifferanse.

Volvo S80: Kommer i august

Vis mer


Dagens Volvo S80 er rett og slett ikke bra nok til å utfordre Audi A6. Neste generasjon S80 vil imidlertid bli introdusert kommende august. Bilen vil som i dag kun leveres som sedan og vil i første omgang kun komme med én dieselmotor. Denne vil yte hele 185 hestekrefter og vil dermed bli langt dyrere enn A6 2.0 TDI.

Den norske Volvo-importøren kan imidlertid fortelle at også en 163-hestersvariant av 2,4-literen er ventet i løpet av inneværende år. I løpet av 2007 kommer sannsynligvis også en enda mer avgiftsgunstig dieselmotor. Dermed vil nye S80 kunne bli en reell A6 2.0 TDI-konkurrent.

Outsidere

Det finnes selvsagt flere store sedaner, for eksempel Hyundai Sonata, Peugeot 607, Saab 9-5 og Skoda Superb. Ingen av disse er imidlertid oppe på samme nivå som Audi A6 når det kommer til komfort og opplevd kvalitet.

Konklusjon

Vis mer


Audi A6 er en svært god bil og fremtrer som gunstig priset både med 2.0-liters bensin- og dieselmotor. Hvilken av dem man lander på er ikke avgjørende, men det er fristende å anbefale bensinvarianten, i hvert fall for den som har begrenset årlig kjørelengde.

Vi tror det store flertall gjør lurest i å velge A6. Den som imidlertid er veldig opptatt av effekt, sportslighet og kjøreglede, vil trives enda bedre i BMW 520dA, som også er en svært god bil.

Inntil vi har testet nye Volvo S80, er imidlertid Audi A6 vår klassefavoritt, uansett motoralternativ.

  • Du finner mer informasjon om pris, utstyr og tekniske data her.
  • Store bilder finner du her.
  • Plass og komfort fikk behørig omtale første gang vi testet Audi A6.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder