Konklusjon og konkurrenter

Peugeot 307 CC er en bil det er lett å bli glad i, også med minste motoralternativ. Høyt utstyrsnivå og god pris betyr at bilen trygt kan anbefales - selv om konkurransen er i ferd med å bli hardere.

Vis mer


Fordi vi ga en grundig omtale av bilens interiør sist gang vi testet 307 CC, hopper vi over plass og komfort-kapittelet denne gangen. Men fordi kapittelet om motor og kjøreegenskaper ble såpass negativt, er vi nesten nødt til å repetere noen av årsakene til at 307 CC etter vårt syn faktisk er et godt kjøp.

Velfungerende takløsning

For det første er 307 CC en svært velfungerende kabriolet. Ståltaket kan felles ned elektrisk i løpet av snaue 22 sekunder og operasjonen kan gjennomføres i inntil 10 kilometer i timen. Det betyr at taket kan legges ned eller felles opp mens man eksempelvis sitter i saktegående kø. En egen knapp i midtkonsollen betjener samtlige fire sidevinduer, som kan felles ned med et enkelt trykk på knappen.

Lun kupé

Vis mer


Når taket først er nede, oppdager man raskt at kupeen er usedvanlig lun, i hvert fall når sidevinduene er i øvre stilling. I landeveishastighet er det kun førerens høyre albue som utsettes for vind. Dette, kombinert med et effektivt varmeapparat, betyr at bilen kan nytes toppløs både tidlig vår og sen høst.

Uvanlig luftig

Når taket legges på igjen, får baksetepassasjerene svært begrenset takhøyde, slik de får i de aller fleste kabrioleter. Heller ikke benplassen er noe å skryte av. Forsetepassasjerene derimot, kan nyte en usedvanlig luftig kupé. Den fremskutte frontruten, de store vindusflatene og den overlegne takhøyden skaper en voldsom plassfølelse og trekker tankene mot store flerbruksbiler.

Pent interiør

Vis mer


307 CC kan i tillegg skilte med et lekkert interiør, som blant annet består av eksklusive instrumenter, polstret dashbordplast og et vakkert ratt. Innrammede luftdyser, alupedaler, et høytsittende infodisplay og en ryddig dashbordkonsoll bidrar også i positiv retning. Det samme gjør lys i samtlige knapper (med unntak av speilvalg-knappen), generelt pen overflatefinish og tett overgang mellom dører og dashbord. Når skinnseter i tillegg er på plass, slik det var i vårt testeksemplar, blir det hele riktig så eksklusivt.

Høyt utstyrsnivå

Også ustyrsnivået taler i 307 CCs favør. Foruten elektrisk betjent ståltak leveres bilen blant annet med integrert, hendelbetjent radio og elektronisk klimaanlegg med to soner. I tillegg kommer skinntrukket ratt og girspakkule, regnsensor, automatisk nedblendbart bakspeil og hendelbetjent kjørecomputer. Tåkelykter og alupedaler følger også med på kjøpet, i likhet med to belyste sminkespeil og et display som viser utetemperatur, tid, dato og årstall.

Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Sikkerheten ivaretas blant annet av ESP, fire kollisjonsputer, aktive hodestøtter og automatisk aktivering av nødblink ved panikkbrems. 307 CC er også utstyrt med en mekanisme som gir mulighet for å koble ut kollisjonsputen foran fremre passasjersete.

318.000 kroner

Poengene vi når har nevnt er blant årsakene til at vi er villig til å se litt gjennom fingrene med den slarkete girkassen og det moderate fartspotensialet. Dessuten må det understrekes at heller ikke konkurrentene vil være racerbiler med 1,6-liters motorer under panserne.

Peugeot 307 CC 1.6 16V koster 318.000 kroner. Hva koster konkurrentene? Og i hvor stor grad evner de å utfordre franskmannen?

Volkswagen Eos 1.6 FSI: 339.000 kr

Den rimeligste utgaven av nykommeren Volkswagen Eos, som introduseres i Norge i disse dager, vil koste 339.000 kroner. Det betyr at Eos 1.6 FSI vil koste 21.000 kroner mer enn 307 CC 1.6. Kan prisforskjellen forsvares? Vel, vi tør ikke besvare dette spørsmålet før vi har testet Eos på norsk jord.

Men det vi allerede vet, er at Eos har en noe kraftigere motor (115 hk/155 Nm), at den er raskere (11,9 sek) og at bilen er enda litt bedre utstyrt enn 307 CC. Eos kan nemlig også friste med skiluke i bakseteryggen og ryggesensorer. I tillegg har Eos en kjempestor takluke, som er et flott alternativ til toppløs kjøring vår og høst. Større avstand mellom førerens panne og bilens tverrligger sørger i tillegg for at Eos produserer en mer genuin frihetsfølelse med nedfelt tak.

Våre foreløpige målinger tilsier også at Eos kan skilte med bedre bakseteplass enn 307 CC, noe som selvsagt er en stor fordel. Når det er sagt har også Eos altfor svak takhøyde i baksetene til at voksne vil kunne trives på lengre turer.

Renault Megane CC 1.6 Dynamique: 315.000 kr

Vis mer


Renaults alternativ koster 315.000 kroner, ganske nøyaktig det samme som 307 CC 1.6. Også Renault-motoren (115 hk/152 Nm) er noe sprekere enn Peugeot-motoren og bilen skal på papiret også være raskere (11,8 sek). Megane CC er komfortabel på landeveien og har et kabriolet-tak som delvis er i glass. Dessuten har bilen harmoniske linjer og skinnseter som standardutstyr.

Vår erfaring er imidlertid at Megane CC ikke er en like god allrounder som sin landsmann og konkurrent. Megane er blant annet svært mykt satt opp, noe som gir svake og lite sportslige kjøreegenskaper. I tillegg har hjulopphenget problemer med skarpe ujevnheter, noe som går ut over komforten ved bykjøring.

Konklusjon

Vis mer


Peugeot 307 CC er en svært tiltalende bil og er etter vårt syn også et godt kjøp. Blant annet mener vi 307 CC fremstår som mer attraktiv enn Renault Megane CC.

En del vil kunne klare seg med det rimeligste motoralternativet, men den som er glad i fart og akselerasjon nok må belage seg på å rykke opp til neste motoralternativ. 307 CC 2,0 16V koster 367.000 kroner, 49.000 kroner mer enn lillebror.

Vis mer


Den som vurderer å gå til anskaffelse av en splitter ny kupé-kabriolet gjør imidlertid lurt i å vente noen uker, selv om dette selvsagt er frustrerende med tanke på hvilken årstid vi befinner oss i. Vi mener nemlig at prøvekjøring av en Volkswagen Eos og en Opel Astra Twin Top bør være obligatorisk før man eventuelt lander på en 307 CC. Vi har riktignok ennå ikke prøvekjørt Opel Astra Twin Top. Men også Astra er sannsynligvis, i likhet med Eos, en modell som er god nok til å utfordre 307 CC - og som dermed fortjener å være med i vurderingen før man går til anskaffelse av en fireseters ståltak-kabriolet.

  • Du finner mer informasjon om pris, utstyr og tekniske data her.
  • Store bilder finner du her.
  • Plass og komfort fikk behørig omtale første gang vi testet 307 CC.
  • Her finner du mer Peugeot-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder