Konklusjon og konkurrenter

Den er mindre "personbilaktig" enn mange folke-SUVer og legger seg i klassens øvre sjikt når det gjelder pris. Men den kan tilby plass og komfort som en mye dyrere stor-SUV, og den tilbyr den fornuftige kombinasjonen 4x4/diesel/automatgir og med antiskrens som standard.

Vis mer
Vis mer


Santa Fe II har ikke kastet seg på crossover-bølgen. Den innrømmer at den er en SUV og viser det klart og tydelig med sitt ytre som ikke har noe forfinet over seg og som står høyreist uten komplekser. Den påberoper seg ikke heftige motoriseringer eller kjøreegenskaper fra segmentet over, ei heller smidigheten til nye RAV4 fra Toyota, men kan registreres som varebil, utstyres med syv seter og leveres med automatgir i kombinasjon med den sterke dieselmotoren. En direkte konkurrentsammenligning blir dermed litt delikat.

Fra 297.000 kroner...

Santa Fe finnes inntil videre kun med 2,2 CRDI-motoren på 150 hester. Den fås kjøpt fra 297.000 kroner som varebil - med automat mot et tillegg på 15.000 kroner. Som personbil er innstegsprisen 458.000 kroner - 19.000 mer med automatgir. Vår velutstyrte testbil (se innledningen) koster 492.000 kroner.

RAV4 for liten

Toyota RAV4 er ikke til å komme forbi i og med at vi selv har utropt den til ny bestemann i folke-SUV-klassen. For 415.000 kroner får man en like godt utstyrt RAV4 med 136-hesters dieselmotor som gjør bilen sprekere enn Santa Fe. Imidlertid er Santa Fe så mye større og rommeligere samtidig som den har mer "premium"-følelse, fullgodt utstyrsnivå og komfort, at det er her det viser seg at den initierer et bortimot nytt segment. Det er på en måte den første store folke-SUVen.

CR-V forløper

Honda CR-V er ganske stor og rommelig og er komfortabel. Den kunne vært førstemann i dette nye segmentet med sine ganske anselige dimensjoner, men har dårligere plassutnyttelse og begynner å virke gammeldags med et lite aktuelt interiør. Til 448.000 kroner i velutstyrt Executive-utførelse kan den ikke true moderne Santa Fe som igjen kan spille trumfkortene: syvseter, automat med diesel, kan registreres som varebil. Ut ifra det faller naturlig nok også både modeller som Suzuki Grand Vitara og Nissan X-Trail bort.

Vis mer


De store mye dyrere

Det er ikke borti veggene å forestille seg at Santa Fe også konkurrerer med enkelte modeller fra den store SUV-klassen. La oss glemme BMW X5 som befinner seg på et helt annet nivå hva angår motorisering, kjøreegenskaper og... pris (Minimum 820.000 kroner). Hva så med SsangYong Rexton? Den har riktignok en større og sterkere motor - en rekkefemmer på 2,7 liter og 163 hester - og er mer av en terrengbil. Den er omtrent like stor, men har en pris like oppunder 600.000 kroner. Nissan Pathfinder med diesel og automat er litt større og har bedre ytelser. Her må du imidlertid opp i 640.000 kroner. Da er Kia Sorento mer nærliggende med sin variant med 2,5-liters dieselmotor på 140 hester og femtrinns automatkasse. Sorento i denne utførelse er riktignok en noe mindre bil (457 centimeter lang) samtidig som den er tyngre og noe tregere. Den koster cirka 530.000 kroner og leveres da med blant annet reduksjonsgir og skinninteriør.

Vis mer


Stor folke-SUV

Begrepet kompakt-SUV som passer bra til Hyundai Tucson - og Toyota RAV4 - passer ikke til Hyundai Santa Fe ny generasjon. Dette er en SUV i full størrelse men som henvender seg til den samme kundegruppen, men med flere argumenter. Har man et budsjett mellom 450.000 og en halv million og er ute etter en SUV som komfortabel familiebil - og særlig hvis syv plasser kan være aktuelt - bør absolutt Santa Fe vurderes seriøst. Hvis i tillegg automat og diesel står høyt på listen finnes ganske enkelt intet alternativ.

Pris, utstyr og ytelser finner du her.

Store bilder finner du her.