Konklusjon og konkurrenter

Det er bare Ford i tillegg til Hilux som klarer en firedørsvariant av sin pickup innenfor kombinertbilreglene.

Vis mer


Spennende pickuper som Mitsubishi L200 og Nissan Navara har for korte lasteplan i firedørsutgave, og gjør det lett for Toyota i denne spesielle klassen. Som familiebil eller SUV-substitutt er sidedørene bak et must.

Enkelt

I konkurranse med Ranger får Hilux det enkelt. Ranger er en ganske liten pickup og en utgående modell som vil bli erstattet i løpet av neste år. Selv ikke den svake motoren i Hilux, som vanligvis skaper problemer i konkurrentsammenlikninger, byr på problemer i forhold til Ranger, den kommer med en 2,5-liter med ganske like ytelser den i Hilux.

Ser vi på de rimeligste SUVene er det spesielt Nissans Pathfinder som er attraktiv, den begynner på 578.000 kroner. Billigste utgave av Toyotas egen Landcruiser starter på 650.000 kroner – prisforskjellen er med andre ord betydelig opp til SUV-klassen.

Ikke SUV

Vis mer


Hilux dobbeltkabiner er ikke en SUV, og heller ikke noe fullgodt SUV-alternativ. Den er kun et reelt alternativ for de som trenger eller trives med lasteplan, men for disse er Hilux til gjengjeld et godt alternativ.

Vi regner med at Hilux etter hvert dukker opp med en sprekere motor, forhåpentligvis automatgir, og nødvendigvis et betydelig høyere sikkerhetsnivå med ESP og sidekollisjonsputer for alle plassene.

Store bilder av Toyota Hilux D-Cab.

Her finner du mer Toyota-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder