Konklusjon og konkurrenter

Det står som vanlig to tyskere og venter som konkurrenter til A4 kabriolet, men også svenskene stiller minst like sterkt med Volvo C70 og Saab 9-3 Cabriolet.

Vis mer


Og det er kanskje denne gjengens eneste bil med ståltak som er den mest spennende konkurrenten, Volvo C70 ser bra ut med sitt sammenbrettbare tak og er den nyeste av disse bilene.

Vår testbil hadde ekstrautstyr for nesten 140.000 kroner, startprisen er 554.000 kroner. De største postene på ekstrautstyrslisten er sportspakke, stylingpakke og felger som til sammen blir 40.000 kroner. Også navigasjonssystem til 26.000 kroner driver prisen kraftig opp.

Gammel og halvgammel

Av de tre tyske kabrioletene er CLK som kom i 2003 den yngste. BMWs 325Ci Cabriolet er litt uinteressant fordi den er så nær utskiftning, og også Mercedes-Benz CLK har vært med en stund. Begge disse ligger rundt 580.000 kroner med automatgir, og sliter begge med å holde følge med A4 når det gjelder ytelser. Med en 2,5-liters rekkesekser har BMWen 192 hestekrefter, mens en kompressor hjelper til slik at 1,8-literen til Mercedes-Benz yter 163 hestekrefter.

Svenskene

Av de to svenskene er det vel strengt tatt Saab 9-3 Cabriolet som likner mest på grunn av takkonstruksjonen, men det er nok Volvos C70 som er den mest aktuelle konkurrenten. Et metalltak er mer praktisk i vårt klima, og Volvo har motoralternativer som treffer godt på ytelser men ikke på pris.

En 2,4-liters femsylindret motor med 170 hestekrefter og automat koster snaut 20.000 kroner mindre enn vår A4, men er litt for treg. En 2,5-liter femmer med turbo og 220 hestekrefter treffer bedre med ytelser, men med en prislapp på 641.000 kroner diskvalifiserer den seg litt på pris.

Saab 9-3 2.0T treffer godt både når det gjelder pris og når det gjelder ytelser, selv om den sliter litt med akselerasjonstiden på grunn av en treg automatgirkasse. Denne har imidlertid også vært med en stund, og oppleves litt utdatert i forhold til Volvoen og Audien.

Konklusjon

Audi krever under 15.000 kroner i mellomlegg i forhold til en 1.8T-versjon med 163 hestekrefter, problemet er at registreringsavgiften går opp med 60.000 kroner. Det er stor forskjell på disse to motorene, og selv med den store prisforskjellen holder vi en knapp på toliteren som gjør A4 kabriolet til klassens mest attraktive pakke.

Vis mer


Og ser vi på konkurrentene er det ikke tvil at man må velge bort enten prislikhet eller ytelser for å finne en god konkurrent til A4 Cabriolet 2.0 TFSI. Velger man bort sistnevnte er C70 uten turbo et godt alternativ som også gir litt penger til overs, og med Mercedes-Benz CLK med stofftak som alternativ for de som ikke trives med Volvoens "ja-takk-begge-deler"-løsning.

Store bilder av Audi A4 Cabriolet 2.0 TFSI.

Det er mange år siden vår første test av A4 Cabriolet. I denne kan du lese mer om plass og komfort.

Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder