Konklusjon og konkurrenter

Citroën C6 er blitt så bra og så spesiell at det definitivt er plass for den i storbilklassen.

Vis mer


Og selv om de som er ute etter sportslighet er bedre tjent med Audi A6 og BMW 5-serie er det nok like mange som setter komfort høyt. Og siden utstyrspakkene til Citroën er omfattende og relativt prisgunstige kan C6 ha en prisfordel. Franske storbiler sliter imidlertid med lave bruktpriser, og det må man ta litt høyde for ved nybilkjøp.

Vår testbil som var toppmodellen Exclusive koster 779.000 kroner, billigste versjon har ingen utstyrsbetegnelse og koster 695.000 kroner. Automatgir er standard, og selv den billigste versjonen har elektrisk justerbare forseter, regnsensor og aluminiumsfelger. For å få skinnseter og xenonlys må man opp i mellomutgaven som heter Lignage og koster 726.000 kroner.

Tyskerne

Audi A6 med 3,2-liters V6-motor og trinnløs automatgirkasse koster fra 690.000 kroner. Det er billig hvis man ser på effekt, med 255 hestekrefter gjør den 0-100 km/t på syv blank. Ser man på utstyr vil Audien klart bli dyrere enn C6, hvor mye dyrere avhenger av hvilket utstyr man krysser av for.

BMW 530 I kommer med rekkesekser og 258 hestekrefter, og med automatgir koster den fra 711.000 kroner. Den er enda kvikkere enn A6, og gjør 0-100 km/t på effektive 6,7 sekunder.

Begge disse er morsommere å kjøre aktivt med enn C6, og aller morsomst er BMWen. Er man ute etter sportslige kjøreegenskaper er det ikke tvil om at disse er bedre valg. Også Mercedes-Benz E280 konkurrerer ut C6 med hensyn til kjøreglede og effekt, spesielt etter oppgraderingene den fikk i våres. Den koster fra 736.000 kroner, og vil definitivt bli en del dyrere enn C6 med alt utstyr på plass.

Andre store

Alfa Romeo 166, Chrysler 300 C og Jaguar S-type ligger alle innefor samme prisintervall som C6 med sine V6-motorer. Alfaen er liten og Chrysleren stor i denne klassen, men ingen av disse tre har spesielle fortrinn som gjør de mer attraktive enn C6.

Volvo S80 er klar i ny utgave, og tradisjonelt har dette vært en bil der prisen er moderat og effekten høy på grunn av avgiftsgunstige turbomotorer. V i har ennå ikke kjørt den nye Volvoen.

Det er mye fra Peugeot 607 i Citroën C6, og prisen starter 60.000 kroner lavere på den litt eldre konsernfetteren som er en konkurrent som heller ikke stikker seg frem med spesielle attributter i forhold til C6.

Konklusjon

Vis mer


Vi tror kundene vil oppfatte prisfordelen alene for liten til å velge C6 fremfor tyskerne, og det er det nok god grunn til – C6 er ikke noe røverkjøp. Bilen har imidlertid andre sterke sider som i seg selv kan motivere ett valg, og er bra nok til å være et reelt alternativ.

  • Store bilder av Citroën C6 finner du her.
  • Her finner du mer Citroën-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder