Konklusjon og konkurrenter

Golf GT TDI tilbyr bemerkelsesverdig mye motor for pengene og kjører lett fra mange langt dyrere biler. Golf GT TDIs største problem er tvillingbroren med bensinmotor.

Vis mer
Vis mer


Med en startpris på 342.710 kroner er det få andre dieselbiler som tilbyr samme forhold mellom krefter og pris. Det nærmeste vi kommer er Audi A3 med samme motor, og BMW 120d. Sistnevnte er faktisk enda raskere fra 0-100 km/t med sine 7.9 sekunder. 120d begynner på 355.600 men er ikke i nærheten av å kunne tilby samme plassforhold for fem, og fungerer derfor dårlig som familiebil.

Gunstig diesel

Med tanke på at resten av bilen følger opp det motordataene lover, fremstår Golf GT TDI som et svært gunstig kjøp blant dieselbiler. Ser man bort fra BMW 120d og Audi A3 med samme motor, må man opp i mellomklassebiler med 3,0-liters motorer før vi finner noen som kjører fra Golf GT TDI.

Den nærmeste konkurrenten er derfor Golf GT 1,4 TSI. Denne er på grunn av lavere vekt enda litt raskere fra 0-100 med sine 7,9 sekunder og med en startpris på 287.250 er den dessuten 55.000 kroner billigere. Forbruket er også moderat - 0,72 liter per mil ved blandet kjøring. Derfor er det ingen økonomisk gevinst ved å velge dieselen.

Sportsligere 1,4-liter

Sportslighet er fokus i Golf GT, og i så måte passer den turtallsglade 1,4-literen bedre enn den kraftige dieselmotoren. Den 2,0-liter store dieselmotoren til Volkswagen er kanskje sportslig for diesel å være, men henger langt etter den dobbeltladede 1,4-literen på områder som for eksempel gassrespons og turtallsvillighet. Lydbildet er også en viktig innvendig for mange.

Vis mer


1,4-literen tilbyr rett og slett en mer sportslig kjøreopplevelse og harmonerer bedre med resten av bilen. Som en GTI light er derfor Golf GT 1,4 TSI et bedre valg til en lavere pris. Hadde vi derimot snakket om en større og mer komfortabel bil, hadde ting kanskje stilt seg annerledes. Ikke minst i kombinasjon med DSG tilbyr nemlig dieselmotoren en fremragende langturskomfort, og i Passat fremstår 2,0-literen med 170 hester som et mer naturlig valg.

Audi A3

Vi har allerede nevnt Audi A3 som en konkurrent. Den har en startpris på 353.000, 10.000 kroner dyrere enn Golf GT TDI, men er dårligere utstyrt og man må betale ekstra for eksempelvis aluminiumsfelger. Argumentet for A3 er at den kraftigste dieselmotoren kan leveres i kombinasjon med Quattro, en stor fordel på sleipt underlag med så mye krefter tilgjengelig.

Ganske alene

Vis mer


Er man avhengig av mer plass enn den sportslige BMW 1-serie kan tilby, har man ikke så mange andre alternativer med tilsvarende motorisering i denne prisklassen. Konklusjonen blir derfor at dette motoralternativet blir for de ivrigste dieselentusiastene, og i den sammenhengen leverer den virkelig varene. De som er mer opptatt av mest mulig kjøreglede for pengene, bør se på Golf GT 1,4 TSI, en bil vi tidligere har omtalt som et røverkjøp.

Her finner du mer informasjon om Golf GT TDI.

  • Store bilder finner du her.
  • Plass og komfort har vi omtalt i tidligere tester av Golf.
  • Her finner du mer Volkswagen-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder