Konklusjon og konkurrenter

Herlig design, lekkert interiør og flotte kjøreegenskaper sørger for at 159 Sportwagon er et reelt alternativ til tyske premiumbiler i mellomklassen. Men svak plassutnyttelse trekker ned.

Vis mer
Vis mer


Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTD 8V Distinctive koster 383.000 kroner. For denne summen får man en lekker, svært velkjørende og relativt velutstyrt "stasjonsvogn". Vi bruker gåseøyne fordi verken bakseter eller lasterom lever opp til de forventingene de fleste av oss har til en stasjonsvogn. 159 Sportwagon egner seg med andre ord ikke spesielt godt for barnefamilier. Det betyr selvsagt ikke at bilen er ubrukelig. 159 Sportwagon vil sannsynligvis være mer enn tilstrekkelig både for single og barnløse par med en aktiv fritid.

Godt utstyrt

383.000 kroner ser ved første øyekast ut til å være en relativt stiv pris - de fleste konkurrentene er rimeligere enn Alfa Romeos alternativ. Man skal imidlertid være klar over at 159 Sportwagon Distinctive er bedre utstyrt enn de andre modellene vi snart skal møte. Utstyrsnivå Distinctive betyr blant annet at bilen kan skilte med elektronisk tosone klimaanlegg, integrert og rattbetjent radio, fartsholder, en avansert kjørecomputer, skinntrukket ratt og girspakkule, tåkelykter og alufelger. I tillegg kommer elementer som elektronisk oljepeiling og rød komfortbelysning. Sikkerheten ivaretas blant annet av elektronisk antiskrens (ESP), syv kollisjonsputer og lyktespylere.

Audi A4 og BMW 3-serie

Hvilke biler er det så 159 Sportwagon 1.9 JTD 8V (120 hk/280 Nm) utfordrer? Jo, blant andre Audi A4 Avant 1.9 TDI (115 hk/285 Nm), som koster 363.000 kroner, 20.000 kroner mindre enn Sportwagon. Også BMW 318d Touring (122 hk/280 Nm) er en opplagt rival. BMWs alternativ koster 374.000 kroner, 9.000 kroner mindre enn Sportwagon.

Mercedes-Benz C-klasse

Vis mer


Det siste medlemmet i det tyske ABM-trekløveret (Audi-BMW-Mercedes-Benz) er Mercedes-Benz C 200 CDI T (122 hk/270 Nm). Denne er på typisk Mercedes-vis betydelig dyrere enn sine konkurrenter og koster 425.000 kroner, 42.000 kroner mer enn Sportwagon.

Saab 9-3

Også svenskene har to bilprodusenter som ynder å kalle seg premium-merker. Den ene av dem er Saab, som blant annet har 9-3 SportCombi 1.9 TiD på paletten. Motoren er nøyaktig den samme som den vi finner i Sportwagon, men Saab-forhandlerne nøyer seg med 347.000 kroner, 36.000 kroner mindre enn det man må ut med for en tilsvarende Sportwagon.

Volvo V70

Vis mer


Volvo V70 er på mange måter en vanskelig bil å plassere. Med sine 471 centimeter i lengderetningen befinner den seg på mange måter midt mellom biler som A4/3-serie/C-klasse og A6/5-serie/E-klasse. V70 er imidlertid naturlig å ta med når 159 Sportwagon er utgangspunktet.

Volvo V70 er dessverre utrustet med en svært spesiell motor, nemlig en 2,4-liter som yter bare 126 hestekrefter og 300 Nm (kun 52,5 hk per liter slagvolum). Hadde Volvo i stedet brukt 2,0-literen vi kjenner fra S40/V50 hadde norske kunder spart 22.000 kroner i avgifter, til tross for at sistnevnte er en mye sterkere motor (136 hk/340 Nm). Med 2,4-literen koster imidlertid V70 428.000 kroner, 45.000 kroner mer enn Sportwagon.

Jaguar X-Type

Vis mer


Lever du i den villfarelse at Jaguar fortsatt er en bil for rikinger? Da tar du feil. Stasjonsvogn-utgaven av Jaguar X-Type 2.0 D (130 hk/330 Nm) koster nemlig 388.000 kroner, bare 5.000 kroner mer enn Sportwagon.

Konkurrenter dyrere i praksis

Vi har allerede nevnt at Alfa Romeo 159 Sportwagon er bedre utrustet enn konkurrentens grunnutgaver. For å komme opp på tilsvarende utstyrsnivå som Sportwagon Distinctive, vil man bli nødt til å legge til en god del tusenlapper for de fleste modellenes vedkommende. Velger du BMW må du for eksempel ut med 6.600 kroner for klimaanlegg, 5.300 kroner for alufelger, 2.800 kroner for fartsholder, 2.300 kroner for tåkelykter og så videre.

Plass og verditap

Vis mer


Alfa Romeo 159 Sportwagon bør ikke være førstevalget for den som er opptatt av plass. Faren for ekstraordinært verditap bør også være med i beregningen for den som vurderer å bruke nesten 400.000 kroner på en italiensk bil her i landet.

Likevel mener vi Alfa Romeo denne gangen har kommet opp med et kjøretøy som fortjener å være blant kandidatene når en premium-bil i denne prisklassen står på agendaen. Både det vakre utseendet, det lekre interiøret og den høye kvalitetsfølelsen er blant argumentene som taler for italieneren. For ikke å snakke om de herlige kjøreegenskapene og kjøregleden, som kun overgås av BMW 3-serie.

  • Du finner mer informasjon om pris, utstyr og tekniske data her.
  • Store bilder finner du her.
  • Sulten på mer info om kjøreegenskaper, girkasse, motor og interiør? Da bør du ta en titt på følgende tester:

  • TEST: Alfa Romeo 159 1.9 JTS
  • TEST: Alfa Romeo 159 1.9 JTD 8V
  • Her finner du mer Alfa Romeo-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder