Konklusjon og konkurrenter

Renault er alene om å kunne tilby kabriolet med dieselmotor i denne prisklassen. Den mest naturlige konkurrenten blir derfor bensinmotoren på 1,6 liter og 110 hestekrefter.

Vis mer
Vis mer


Blant dagens kupékabrioleter er det kun Volkswagen Eos, foruten Volvo C70, men da snakker vi en helt annen prisklasse, som i tillegg til Megane CC kan by på dieselmotor her til lands. Dieselmotoren i Eos er med sine 140 hester imidlertid langt kraftigere og dessuten betydelig dyrere med en startpris på godt over 400.000, langt dyrere enn vår franske venn. Går vi opp en klasse finner vi mange dieselkabrioleter i biler som Saab 9-3, Mercedes CLK, Audi A4 og BMW 3-serie kabriolet. Gjennomgående er dette langt større og kraftigere motorer til en helt annen pris. Dermed må Renault Megane CC 1,5 dCi konkurrere mot mer tradisjonelle bensinkabrioleter.

Bensinalternativet

Innstegsmotoren i Megane CC er en 1,6-liter med 110 hestekrefter og 152 newtonmeter. I samme utstyrsnivå som vår testbil, Privilège, koster den fra 317.000, 11.000 mindre 1,5 dCi. Er man ikke for opptatt av typiske dieselsvakheter som dårligere gassrespons og turtallsvillighet, i tillegg til et mindre harmonisk lydbilde, er det ikke vanskelig å forsvare den beskjedne prisforskjellen. Dieselmotoren byr på langt mer kraft på moderate turtall og er dessuten betydelig gjerrigere på dråpene. 1,6-literens fortrinn er at den også kan leveres i en rimeligere utstyrsvariant, Authentique. Automatgir er også tilgjengelig på denne motoren, men med såpass beskjeden motor vil de fleste likevel velge manuelt gir, som i dette tilfellet er en femtrinnskasse.

Peugeot 307 CC

Vis mer


Ser vi på andre konkurrenter med bensinmotor er Peugeot 307 CC den som ligger nærmest. Med 1,6-liters bensin begynner den på 318.000 kroner, men mangler da utstyr som f. eks skinninteriør som er standard på Megane CC Privilège. Ellers blir valget en smakssak med Peugeot 307 CC som det sportsligere alternativet.

Volkswagen Eos

Vis mer


Volkswagen Eos kommer også med 1,6-liters bensinmotor. Denne yter 115 hestekrefter, men Eos er betydelig tyngre enn Megane CC så 0-100 tar likevel 11,9 sekunder. Eos er på mange måter enn mer moderne bil som gir et høyere kvalitetsinntrykk, men dette må veies opp mot starprisen på 339.000 kroner, også dette uten skinninteriør. Heller ikke Eos er noen sportsbil, men er likevel hakket mer underholdende enn Megane CC.

Opel Astra TwinTop

Vis mer


Opel har nylig lansert sin TwinTop-versjon av Astra. Med 1,6-liters motor starter den på 310.000 kroner. Akslerasjonen fra 0-100 tar imidlertid hele 14,1 sekunder og vitner om at vi har med en vesentlig tregere bil å gjøre. Da er 1,8-literen på 140 hestekrefter langt mer aktuell. Den koster 333.000 kroner, men er bare marginalt raskere enn Megane CC 1,5 dCi til hundre med sine 11,4 sekunder. Astra er imidlertid en nyere og sportsligere bil enn Megane og er derfor et godt alternativ, men vi skal være litt forsiktige med å konkludere for bastant uten å ha kjørt den gjennom en fullverdig test her til lands.

Spennende alternativ

Vis mer


Med sin lille dieselmotor er Megane CC 1,5 dCi i en særstilling blant kupékabrioletene. Er det dieselmotor du vil ha i denne prisklassen, har du ingen andre alternativer. Den står seg prismessig, og på egenskaper, godt mot tilsvarende bensinmotorer og fortjener å utgjøre en betydelig andel av salget til Megane CC. En del vil nok likevel ha tungt for å svelge sine motforestillinger mot den litt spesielle kombinasjonen diesel og kabriolet. Etter å ha levd med Megane CC 1,5 dCi en uke, følte vi ikke lenger dette som et betydelig tema og kan godt forstå folk som kjøper denne bilen.

Priser og tekniske data finner du her.

  • Store bilder finner du her.
  • Plass og komfort har vi testet tidligere.

    Her finner du mer Renault-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder