Konklusjon og konkurrenter

Vår konklusjon må nødvendigvis bli delt, L200 selges nemlig både med og uten ESP.

Vis mer


Og med ESP er vi ikke i tvil, L200 er den sterkeste kandidaten i skjæringen mellom fritidsbil og arbeidsbil. Uten ESP derimot står L200 overfor sterke konkurrenter som Nissan Navara og Toyota Hilux. Og til vinteren er Mazda og Ford klare med sin nye pickup i denne klassen.

Billigste L200 som varebil starter på 230.000 kroner, og det er en skrapet utgave av modellen med langt plan og kort hytte som for eksempel mangler elektriske vinduer og sentrallås. Billigste versjon med ESP er Club Cab Intense+ som starter på 285.000 kroner. Eneste versjon med automatgir er testbilen vår, Double Cab Instyle AT som starter på 328.000 kroner.

Uten ESP

Hvis vi sammenlikner prisen på varebilregistrerte firedørs utgaver av Mitsubshi L200, Nissan Navara og Toyota Hilux er Mitsubishi prisgunstigst med en startpris på 270.000 kroner. Hilux vil koste rundt 20.000 kroner mer, mens Navara (144 hestekrefter) er over 30.000 kroner dyrere enn L200. Navara med 174 hestekrefter koster fra 316.000 kroner.

Hvis det viktigste for deg er muligheten for automatgir er faktisk Navara det billigste alternativet med en versjon som begynner på 316.000 kroner, billigste og eneste L200 med automatgir er testbilen som koster fra 328.000 kroner.

Med ESP

Det er ikke tvil om at ESP er verdifullt, som nevnt spesielt i denne bilklassen. Derfor er det rart at verken Toyota eller Nissan kan levere dette i Norge enda, spesielt rart er det at Nissan ikke får til en versjon med ESP i og med at bilen bygger på SUVen Patfinder som har dette sikkerhetsutstyret på plass. Sannsynligvis vil begge disse produsentene få til løsninger etter hvert, men per nå er det ikke tvil om at L200 har et stort fortrinn fremfor konkurrentene.

Konklusjon

Hvis det er fremkommeligheten og det milde avgiftsnivået som frister, og man ikke trenger mer enn to seter, er vi ikke i tvil – Mtsubishi L200 med ESP er det mest fornuftige valget i klassen akkurat nå.

Vis mer


Uten ESP er konkurransen tøffere, men prisfordelen og ikke minst motorkraftfordelen i forhold til Toyota Hilux gjør L200 attraktiv. Navara er en litt dyrere men sprekere og mer oppdatert konkurrent med blant annet mer moderne automatgirkasse, og er det opplagte alternativ for dem som trives best med et betydelig kraftoverskudd.

Store bilder av Mitsubishi L200.