Konklusjon og konkurrenter

Hvis målet er en stor kupé og pris er en viktig faktor, fremstår Peugeots alternativ som en gavepakke. For alle oss andre faller bilen mellom altfor mange stoler.

Vis mer


407 Coupé er foreløpig tilgjengelig med tre motoralternativer, hvorav to bensinalternativer. Rimeligste alternativ heter 2.2, er utrustet med en firesylindret motor som yter 163 hestekrefter, bruker 9,2 sekunder til 100 og koster 450.000 kroner. 407 Coupé 2.2 mangler imidlertid elektronisk styrte støtdempere og automatkasse, og leveres med 17-toms hjul.

3.0 V6: 630.000 kroner

Neste trinn på stigen er 407 Coupé 3.0 V6, som koster 630.000 kroner - 180.000 kroner mer enn lillebror. Med denne motoren, som yter 211 hestekrefter og 290 newtonmeter, bruker bilen 8,7 sekunder til 100. Dermed er 3.0 V6 bare 0,5 sekunder raskere enn lillebror 2.2. Dette har selvsagt sammenheng med at lillebror har manuell girkasse og at den veier 1.525 kilo - ganske nøyaktig 200 kilo mindre enn storebror.

2.7 V6 HDi: 640.000 kroner

Dagens testobjekt - 2.7 V6 HDi - koster 640.000 kroner, 10.000 kroner mer enn bensinalternativer. For denne summen får man en stor og velutstyrt kupé med en flott dieselmotor og sekstrinns automatgirkasse.

Ingen opplagte konkurrenter

Vis mer


I prinsippet har 407 Coupe med denne motoriseringen ingen konkurrenter. Det finnes rett og slett ingen andre kupeer med dieselmotor i denne størrelsesklassen. Også om vi ser bort i fra dieselmotor-problematikken fremstår bilen som en ensom svale. For mens Peugeot altså nøyer seg med 640.000 kroner, koster de store tyske og britiske kupeene langt mer. Den rimeligste konkurrenten, BMW 6-serie, starter for eksempel på 900.000 kroner.

Brera, GT, RX-8, CLK og TT

Men selv om 407 Coupé 2.7 V6 HDi ikke har noen opplagte konkurrenter, så finnes det selvsagt en rekke spennende alternativer for den som har 640.000 kroner å rutte med. For eksempel har vi biler som Alfa Romeo Brera og GT, Chrysler Crossfire, Mazda RX-8 og Mercedes-Benz CLK. Snart kommer også nye utgaver av både Audi TT og BMW 3-serie Coupé. Riktignok er dette mindre biler enn 407 Coupé. Og kun CLK og 3-serie kan skilte med dieselmotorer. Likevel - for den som er på jakt etter en ekte kupé har mange av disse bilene mer å gi enn 407 Coupé når det kommer til eleganse, premium-følelse og kjøreegenskaper.

Audi A6 2.7 TDI quattro

Vis mer


Hvis man i tillegg er usikker på om det er en kupé man egentlig er på jakt etter, dukker det selvsagt opp enda flere alternativer. For eksempel store Audi A6 2.7 TDI (180 hk/380 Nm), som starter på 544.000 kroner. Selv med firehjulsdrift (quattro) og automatgir "slipper man unna med" 601.000 kroner - og kan spare 39.000 kroner sammenlignet med Peugeots alternativ. Riktignok får man litt mindre utstyr, en litt svakere motor og noe svakere akselerasjonstid. Til gjengjeld går A6 quattro utenpå 407 Coupé når det kommer til opplevd kvalitet, plass og kjøreegenskaper.

Audi A6 3.0 TDI quattro

Ja, selv en Audi A6 3.0 TDI quattro Tiptronic (225 hk/450 Nm) (699.000 kr) er ikke så veldig mye dyrere enn en 407 Coupé 2.7 TDI. Noe av det samme kan sies om BMW 525dA (177 hk/400 Nm) (562.000) og BMW 530dA (231 hk/520 Nm) (699.000 kr). Velger man BMW må man imidlertid nøye seg med bakhjulsdrift og to år nybilgaranti.

Jaguar S-Type 2.7 D

For å sette Peugeot-prisen i perspektiv kan vi også nevne Jaguar S-Type 2.7 D, som har nøyaktig samme motor som Peugeot 407 Coupé 2.7 V6 HDi. Jaguaren koster 639.000 kroner - og det i høyeste utstyrsnivå; Executive. Man kan si hva man vil om Jaguar, men det er ingen tvil om at S-Type er en mer eksklusiv bil enn en hvilken som helst Peugeot-modell.

Ingen favoritt

Vis mer


Det kan helt sikkert sies mye pent om Peugeot 407 Coupé 2.7 V6 HDi. Vi falt imidlertid ikke for bilen, som med tanke på sitt opphav fremstår som relativt dyr. Vi har ennå ikke testet 407 Coupé 3.0 V6, men all erfaring tilsier at dette er en bil som er enda mindre interessant enn dieselutgaven. Den eneste 407 Coupé-utgaven som dermed muligens kan fremstå som et kjøp verdt å vurdere, er grunnutgaven med 2.2-liters motor. Men den får vi komme tilbake til i en senere test.

  • Du finner mer informasjon om pris, utstyr og tekniske data her.
  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Peugeot-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder