Konklusjon og konkurrenter

Volvo C70 T5 er ingen billig bil. Nå kan man få en god del rimeligere kabriokupéer, som riktignok er noe mindre og mangler premium-preg. Premiummerkene tilbyr foreløpig kun rene kabrioleter i denne klassen, men det kan det bli en forandring på.

Vis mer
Vis mer


Vi stilte spørsmålet i åpningskapitelet: Hva kan bilen brukes til? En del av svaret ligger i spørsmålet. Dette er ingen bruksgjenstand i første rekke men en opplevelsesmaskin. Og i så måte kan kjøpet rettferdiggjøres på lik linje med anskaffelse av sportskupeer og roadstere. Men en annen del av svaret er: Den kan brukes til det meste. Altså det meste en normal bil kan brukes til. Så lenge man ikke er en stor familie som skal ut på langtur. Hvordan hevder den seg i forhold til potensielle konkurrenter?

Nye kabriokupéer

C70 T5 kommer altså fra 620.000 kroner; anbefales i utførelse Summum til 635.000 men da en god del bedre utstyrt. Vi kan gå rett på sak og sammenligne med nykommerne i segmentet, VW Eos og Opel Astra Twin Top. Begge er noe mindre, fremstår mindre eksklusive og er en del billigere. Når det gjelder innvendig plass er ikke forskjellen enorm. Takløsningene er også mer eller mindre de samme selv om Eos mangler muligheten til å heve takelementene for lettere innlasting når taket er nedfelt. Eos 2,0 TFSI med 200 hesters turbomotor koster fra 487.000 kroner, og trenger en del ekstrautstyr i tillegg. Astra Twin Top med den spreke 2,0 turbomotoren koster fra 390.000 kroner delvis fordi effekten er begrenset til 170 hestekrefter. 200-hesteren tas ikke inn i Norge.

Saab, Audi, BMW og ?

Vis mer


Den neste BMW 3-serie kabriolet vil sannsynligvis være av typen kabriokupé, og blir dermed en direkte og farlig konkurrent til C70. Særlig når det gjelder kjøreegenskaper har BMW en tradisjon å ivareta. Allerede dagens 3-serie er en referanse når det gjelder kjøreglede selv om kabrioleten fra Bayern nå nærmer seg pensjonsalderen. En 330 Ci koster fra 674.000 kroner, og må utstyres for noen lapper i tillegg for å kunne sammenlignes med Volvoen. Og den har ikke ståltak.

Det har heller ikke Audi A4 Cabriolet. Vi testet nylig A4 med "Golf GTI-motoren" på 200 hester og konkluderte vel allerede da med at rent prismessig har den en fordel med sin prislapp på 554.000 kroner før ekstrautstyr og sure ekstrautgifter.

Vis mer


Så var det Mercedes da. Referansen som den opprinnelige C70 skulle bryne seg mot het CLK og kommer idag som dengang som kabriolet og kupé. Nå skal vi ikke overdrive og si at for å du må kjøpe begge for å sammenligne med dagens C70, men ser vi på kabrioleten så er nærmeste konkurrent CLK 280 Avantgarde med stofftak. Pris: Fra 781.000 kroner. Mercedes-pris.

Det har skjedd før. Vi mistenker at nølerne vil holde Volvo og Audi opp mot hverandre. I dette tilfellet har Audi en prismessig fordel og Volvo en produktmessig. Hvis man er fan av tradisjonelle kabrioleter er valget klart. Vil man ha kabriolet og kupé i en bil - likeså.

Mer informasjon om Volvo C70 T5 finner du her.

Store bilder finner du her.