Konklusjon og konkurrenter

Clio med 1,4 liter og 100 hester koster deg 20.000 kroner mer enn 1,2-literen av Clio med 75 hester, men bare 12.000 mindre enn dieselutgaven av Clio. Nærmeste konkurrenter fra andre merker med tilsvarende bensinmotor er Yaris 1,3 Sol med 87 hester, Polo 1,4 med 80 hester og 207 1,4 med 88 hester. Dette mener vi:

Vis mer


Clio har nok ikke den spenstigste motorpaletten i klassen. Den testede 1,4-literen har mest effekt av de tre Clio-motorene, men ligger prismessig som mellomste alternativ. For 12.000 ekstra får du altså toppmodellen 1,5 dCi med 70 dieselhester.
Men ikke heng deg veldig opp i hestetallet. For det første får man sjelden brukt mer enn 70 av hestene i 1,4-literen likevel. Og for det andre har vi grunn til å tro at dieselutgaven med 70 hester kan være triveligere å kjøre enn bensinutgaven med 100 hester.

Clio mot Clio

Vis mer


Med bakgrunn i norsk avgiftsnivå, som gjør at den relative prisforskjellene mellom motoralternativene blir forholdsvis liten, og at du har funnet ut at Clio er rette bilen for deg, da er dette vår oppfatning;
Det antagelig smarteste kjøpet er enten 1,2-literen - som gir mye bil for pengene med en liten, men ærlig motor - eller du kan like godt legge ut de 12.000 ekstra kronene som dieselutgaven koster over 1,4-literen. Da får du en hensiktsmessig motor til bilen. Og 1,4-literen? En bortimot bortkastet modell i Norge.

Clio mot Toyota Yaris

Vis mer


Sammenlikner du mot en Yaris 1,3 Sol femdørs om med omtrent samme utstyrsnivå, må du ut med ca. 5.000 ekstra for Yarisen. Da får du 13 færre hester og noe dårligere akselerasjon. Yarisen er også kortere enn Clioen, men litt høyere og utnytter innvendig plass svært godt. Yarisen har også stabilitetskontroll i den prisen, hvilket i praksis utjevner overnevnte prisforskjell.

Clio mot VW Polo

Vis mer


Trivelige lille Polo 1,4 med 80 hester er også fem tusenlapper dyrer enn Clioen, men også den stabilitetssystem inkludert og som utjevner prisforskjellen. Også den har litt svakere akselerasjon enn Clioen på, men ikke på langt nær så mye svakere som de 20 hesten skulle tilsi. Clio har mer karakter, men Polo er en ryddig og grei tysk bil.

Clio mot Peugeot 207

Vis mer

Her er det snakk om to franske stiler, like på mye, men likevel med spesifikke karakterer. Peugeoten har mer av tradisjonell bilfølelse i seg.
DinSide-redaksjonen tester Peugeots nøyaktige motsats til Clio i disse dager, nemlig 207 med 1,4-liter og 88 hester, så følg med når testen kommer.

I likhet med de øvrige konkurrentene, er 207 tilnærmet identisk priset, også denne med stabilitetssystem som standardutstyr.

Priser og tekniske data finner du her.

  • Store bilder finner du her.
  • Plass og komfort fra tidligere.

  • Les hele testen av Clio 1,2

    Her finner du mer Renault-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder