Konklusjon og konkurrenter

Suzuki SX4 1.9 DDiS har unike kvaliteter, og har dermed ingen opplagte rivaler. Ute på sidelinjen finner vi imidlertid farlige indirekte konkurrenter.

Vis mer


Suzuki SX4 1.9 DDiS koster 304.000 kroner, er på størrelse med en kompaktklassebil og kan friste med høy bakkeklaring, firehjulsdrift og kraftig dieselmotor. Det betyr at vi her snakker om en unik bil. Ingen andre biler som markedsføres her i landet kan tilby en tilsvarende kombinasjon av kvaliteter.

Mangler dieselmotorer

Det finnes riktignok mange folke-SUVer med dieselmotor, men disse er betraktelig dyrere enn SX4. Nye Daihatsu Terios (406x170 cm) er nesten like stor som SX4 (414x176) og kan skilte med både firehjulsdrift og høy bakkeklaring. Men Terios kan ikke leveres med dieselmotor. Det samme gjelder tredørs-utgaven av Suzuki Grand Vitara. Subaru Impreza og Suzuki Liana mangler både høy bakkeklaring og dieselmotor - mens biler som Subaru G3X Justy, Suzuki Ignis SUV, Suzuki Jimny og Fiat Panda 4x4 kommer til kort både når det gjelder størrelse og dieselmotor.

Skoda Octavia 1.9 TDI 4x4

Vis mer


Det faktum at Suzuki SX4 1.9 DDiS har unike egenskaper, betyr imidlertid ikke fravær av høyaktuelle alternativer. Et av dem er Skoda Octavia 1.9 TDI 4x4. Denne fine stasjonsvognen koster 319.000 kroner, bare 15.000 kroner mer enn SX4. Riktignok må Octavia-eieren klare seg med 16,3 centimeter markfrigang, mens SX4 kan skilte med 19,0 centimeter. I tillegg er Octavia-motoren med sine 105 hestekrefter og 250 newtonmeter noe svakere enn SX4-motoren (120 hk/280 Nm). Dette betyr i neste omgang at Octavia er noe tregere til hundre (12,9 mot 11,2 sekunder).

Langt bedre kjøp

Disse ulempene oppveies imidlertid glatt av Octavias mange sterke sider. Octavia (457x177 cm) er ikke bare betydelig større enn SX4, den er i tillegg en langt mer påkostet og eksklusiv bil. Dette innebærer blant annet et lekrere interiør, bedre støyisolering, høyere fjæringskomfort, bedre kjøreegenskaper og mer utstyr. I tillegg har Octavia en mer avansert og raskt-arbeidende firehjulsdrift-teknologi. Octavia 1.9 TDI 4x4 fremstår derfor som et langt bedre kjøp enn Suzuki SX4.

Volkswagen Golf 1.9 TDI 4Motion

Vis mer


Et annet alternativ er Octavias konsernslektning Golf. Volkswagen Golf 1.9 TDI 4Motion har samme type firehjulsdrift (elektronisk styrt Haldex) og samme motor som Octavia, men er mindre (420x176 cm) og har mindre bakkeklaring. I utstyrsnivå Comfortline koster Golfen 306.000 kroner, bare 2.000 kroner mer enn SX4. Også Golf er en langt mer moderne, påkostet og eksklusiv bil enn SX4, og fremstår derfor som et bedre kjøp.

Alternativ til folke-SUVene?

Vis mer


Men hva med deg som har bestemt deg for å satse på en SUV-aktig bil med høy bakkeklaring, og som ikke lar deg friste av verken Octavia eller Golf? Er SX4 et alternativ til folke-SUVene? Vel, det avhenger av hvilke behov som skal dekkes. Hovedinnvendingen mot SX4 er først og fremst at den er mindre enn biler som Toyota RAV4 og Honda CR-V. SX4-eieren må derfor klare seg med svakere bakseteplass og et mindre bagasjerom. For eksempel vil SX4 få problemer med å romme mange barnevogn-modeller.

Og mens de fleste folke-SUVer tilbyr svært praktisk inn- og utlasting, vil SX4-eieren irritere seg over en høy innlastingskant. Mange folke-SUVer kan i tillegg - i motsetning til SX4 - skilte med bakseter som kan justeres både i lengderetningen og i ryggvinkel.

Folke-SUVer som Toyota RAV4, Suzuki Grand Vitara og Kia Sportage vil også oppleves som mer påkostede og gjennomarbeidede enn SX4.

Mange tusenlapper å spare

Vis mer


Sammenlignet med Honda CR-V og Nissan X-Trail derimot, kommer SX4 brukbart ut når det kommer til opplevd kvalitet. Og når det kommer til akselerasjon og kraft vil SX4 takket være lav egenvekt hevde seg godt mot de tyngre folke-SUVene, selv om disse har kraftigere motorer.

Hovedargumentet for SX4 er selvsagt prisen - 304.000 kroner. Med dieselmotor koster de fleste folke-SUVer mellom 360.000 og 390.000 kroner. Den som ikke er avhengig av et stort lasterom, og som ikke er så nøye når det kommer til opplevd kvalitet og smarte løsninger, kan dermed spare mellom 60.000 og 90.000 kroner på å velge SX4. Om dette er en stor nok besparelse må du selv avgjøre.

Daihatsu Terios

Vis mer


Men hva med bensinutgaven? Vel, for det første har vi ennå ikke testet Suzuki SX4 1.6 VVT, som koster 260.000 kroner. Vi tør derfor ikke uttale oss altfor bastant om denne bilen foreløpig. Det vi imidlertid vet, er at den er 40.000 kroner billigere enn dieselutgaven. Samtidig vet vi at bensinutgaven konfronteres av en spennende konkurrent - nye Daihatsu Terios. Terios kan friste med enda høyere bakkeklaring (20 cm) enn SX4, et mer SUV-aktig utseende og lavere priser. Den best utstyrte utgaven koster 245.000 kroner og mot et pristillegg på kun 5.000 kroner kan bilen leveres med automatgir - en valgmulighet SX4 mangler.

Når det er sagt må det understrekes at vi ennå ikke har testet Terios og at vi dermed foreløpig ikke vet om bilen, som i Japan skal selges med Toyota-emblemer, er et bedre kjøp enn Suzuki SX4.

Konklusjon

Vis mer


Suzuki SX4 1.9 DDiS har altfor mange svakheter til å kunne bli vår favoritt. I tillegg utfordres bilen av Skoda Octavia 1.9 TDI 4x4 og Golf 1.9 TDI 4Motion, som fremstår som langt bedre kjøp enn Suzukien.

Også sammenlignet med folke-SUVene kommer SX4 til kort, både når det kommer til plass, løsninger og opplevd kvalitet. Prisfordelen er imidlertid så stor at SX4 for enkelte kundegrupper fremstår som et aktuelt alternativ. Den som vurderer å satse på bensinmotor bør imidlertid ikke handle før nye Daihatsu Terios er prøvekjørt.

  • Du finner mer informasjon om pris, utstyr og tekniske data her.
  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Suzuki-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer