Konklusjon og konkurrenter

Peugeot 207 er åpenbart en av tidenes beste småbiler. Men dagens testkandidat er for dyr til at den kan utropes til klassefavoritt.

Vis mer


Nye Peugeot 207 har mange sterke sider. Bilen kan blant annet skilte med gode kjøreegenskaper, høy komfort, et lekkert interiør, god plassfølelse, mye utstyr og høy sikkerhet. Riktignok er ikke bakseteplassen så god som vi hadde forventet. Likevel fremstår 207 som et fristende kjøp.

226.000 kroner

Bilens problem blir dermed først og fremst prisen. 207 1.6 XS Pack koster hele 226.000 kroner, noe som er en stiv sum i småbil-sammenheng. En Volkswagen Polo 1.4 Sportline koster til sammenligning 196.000 kroner - 30.000 kroner mindre. Enda rimeligere er Honda Jazz 1.4 LS, som koster 190.000 kroner.

Trenger mer motorkraft

Vis mer


Nå kan det selvsagt innvendes at de to nevnte konkurrenter har 1,4-liters motorer, mens dagens testkandidat har en 1,6-liter. Det har seg imidlertid slik at verken Polo eller Jazz er tilgjengelige med 1,6-liters motor. Årsaken er at de to bilene rett og slett ikke trenger en så stor motor. Peugeot 207 derimot, er så mye tyngre enn de to konkurrentene at den faktisk trenger en 1,6-liter.

For treg med 1.4-liter?

Nå skal det selvsagt understrekes at også 207 er tilgjengelig med 1,4-liters bensinmotor i to effektutgaver. Vi har foreløpig ikke testet disse, og tør derfor ikke påstå at disse er håpløse. Våre erfaringer med 207 1.6 tyder imidlertid på at 207 med 1,4-liters motor blir så treg at den ikke vil holde følge med andre småbiler med 1,4-liters motorer. Dermed blir det faktisk mest logisk å bruke Peugeot 207 1.6 som utgangspunkt for sammenligning med andre småbiler med 1,3-, 1,4- og 1,5-liters motorer.

Nesten like dyr som kompaktbilene

Vis mer


Peugeot 207 møter ikke bare konkurranse fra en lang rekke småbiler. Med en såpass høy pris må 207 faktisk også tåle å bli holdt opp i mot kompaktklassebiler. For eksempel Toyota Corolla 1.6 Sol, som koster 231.000 kroner - bare 5.000 kroner mer enn 207. Eller Volkswagen Golf 1.6 Comfortline, som koster 243.000 kroner. For ikke å snakke om storebror Peugeot 307 1.6 XS, som koster 236.000 kroner. Alle disse bilene har bedre bakseteplass og større bagasjerom enn 207.

Konklusjon

Nye 207 har altså blitt så stor, tung og dyr at den kommer under dobbel ild. Ikke bare må den kjempe mot en rekke kompetente småbiler som Honda Jazz, Skoda Fabia, Toyota Yaris og Volkswagen Polo - i tillegg må den takle konkurranse fra minst like kompetente kompaktklassebiler. Selv om 207 opplagt er blant de absolutt beste småbilene man kan få kjøpt, er den altså for dyr til at vi kan utrope den til vår nye småbil-favoritt.

  • Du finner mer informasjon om pris, utstyr og tekniske data her.
  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Peugeot-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder