Konklusjon og konkurrenter

S-Max 1,8 TDCi Trend koster altså 345.000 kroner, noe som ikke virker rørende billig når man ser på andre priser i fleksibilklassen, særlig når det blir 100 og ikke 125-hesters motoren man får til den prisen. Men S-Max er mer enn en fleksibil.

Vis mer
Vis mer


Vi spurte oss selv innledningsvis om Ford med S-Max har fått til å kombinere de ofte ganske uforsonlige dynamiske egenskapene på den ene siden og de nyttige på den andre. Vi vil gå så langt som å hevde at de har greid det bedre enn noen andre før dem i et volumsegment. Så mye plass og fleksibilitet i en så velkjørende bil med en høy grad av opplevd kvalitet på kjøpet, det er rett og slett godt gjort.

Konkurrentene

Når det gjelder størrelse går S-Max utenpå det meste i fleksibil-segmentet, og med god margin. Ford ønsker imidlertid ikke å plassere den i klassen store flerbruksbiler sammen med Renault Espace/Grand Espace og Chrysler Voyager - der er det Ford Galaxy II som skal kjempe. Nei, S-Max har helt klart i siktet dagens ledende fleksibiler som har sprunget ut fra kompaktklassen, deriblant VW Touran, Opel Zafira, Toyota Verso, Mazda 5 og Renault Scénic/Grand Scénic - sistnevnte nå med vesentlig forbedret kjøreopplevelse i forbindelse med ansiktsløftning.

På egne premisser.

I en slik konkurransesituasjon fremstår S-Max som allroundvinner - på betingelse av at kundene får utlevert eksemplarer med motorer som fungerer harmonisk. Årsaken er helheten - design, dynamikk, kvalitetsinntrykk og plass. Ikke desto mindre kan individer ha andre preferanser, og det de har å velge mellom når det gjelder testbilen med en relativt moderat dieselmotorisering er blant annet de følgende:

Vis mer

  • VW Touran

  • Man kommer ikke utenom Volkswagen i denne kategorien, den første til å velte originalen, Renault Scénic, av tronen. Den har fortsatt en imponerende plassutnyttelse innenfor sine 439 centimeter i lengden (Mot S-Max' 477) og koster 313.000 kroner med 105 hesters TDI motor i utførelsen Conceptline - altså 32.000 kroner mindre enn S-Max 1,8 TDCi. Og det er med 7 seter. Altså verdt å vurdere hvis man greier seg med noe mer traust som fortsatt henger med - med ansiktsløftning rett rundt hjørnet.

  • Toyota Verso
  • Meget kompetent fleksibil med supre fleksiløsninger. Koster 351.000 kroner i versjonen 2,2 D-4D Sol (136 hestekrefter).

  • Renault Grand Scénic 1,9 DCi
  • I utførelsen Expression og med 130 hester under panseret er dagens listepris 342.000 kroner. Den blir også ansiktsløftet i disse dager og blir mer aktuell som stor femseter - og med en mye bedre styring enn tidligere.

  • Opel Zafira 1,9 CDTi 120 hk
  • Denne er nyest blant konkurrentene sammen med Mazda 5. Prislapp: 316.000 kroner (Enjoy). Vi ble imidlertid ikke imponert av modellen i test.

  • Konsernfetter Mazda 5
  • Fremstår som farligste konkurrent. Den kombinerer også praktiske hensyn med gode kjøreegenskaper, den er rommelig og kan skilte med skyvedører. I tillegg er prisen på dieselutgaven med 110 hester relativt hyggelig, fra vel 320.000 kroner.

    Hverken Mitsubishi Grandis (390.000 kroner for 2,0 Di-D Inform) eller Renault Espace - som starter på 400.000 kroner (1,9 dCi Authentique) kan blande seg med favorittgruppen.

    Du finner mer informasjon om Ford S-Max 1,8 TDCi Trend her.

  • Store bilder finner du her.