Konklusjon og konkurrenter

Dodge Caliber 2.0 CRD SXT gir deg mye bil, utstyr og motor for pengene. Risiko for lav annenhåndsverdi må imidlertid tas med på kjøpet.

Vis mer


Dodge er et relativt ukjent bilmerke her i landet. I tillegg er Caliber en bil med et svært spesielt design. Denne kombinasjonen er ikke ideell med tanke på annenhåndsverdi. På den annen side er det selvsagt en mulighet for at Caliber kan oppnå en viss kultstatus, noe som på sikt vil kunne gi høy etterspørsel og gode bruktpriser.

325.000 kroner

Hvis vi utelukkende ser på nybilprisen, er det imidlertid ingen tvil om at Caliber 2.0 CRD SXT, som koster 325.000 kroner, fremstår som et gunstig kjøp. Bilen byr på like god plass som en stor kompaktbil, er utrustet med en kraftig dieselmotor og leveres med en uvanlig omfattende utstyrsliste. Som nevnt kan Caliber SXT blant annet skilte med fullverdig navigasjon, skinnseter, elektrisk soltak og et avansert stereoanlegg. Utstyr som dette er kostbart ekstrautstyr i de fleste potensielle Caliber-konkurrenter.

Skiller seg fra mengden

Vis mer


Store hjul og høy bakkeklaring er også argumenter for Caliber. Det samme er den praktiske bakseteløsningen og muligheten for å legge ned forseteryggen. Og den som har lyst til å skille seg ut fra mengden finner i denne prisklassen knapt en mer velegnet bil enn Caliber. For ordens skyld må det også nevnes at nykommeren Dodge gir tre år nybilgaranti.

Volkswagen Golf 2.0 TDI Comfortline

Fordi Caliber etter vårt syn er en slags kompaktklassebil, er Volkswagen Golf en opplagt konkurrent. Golf 2.0 TDI har nøyaktig samme motor som Caliber og koster 305.000 kroner i utstyrsnivå Comfortline. Det betyr at Golf i utgangspunktet er 20.000 kroner rimeligere enn Caliber.

Vis mer


Men hvis vi korrigerer for utstyr, blir situasjonen en annen. Med utstyr som skinnseter, navigasjon, 17-tomsfelger, soltak og CD-veksler vil Golf-prisen fort komme opp mot 360.000 kroner.

Nå må det selvsagt understrekes at Golf kan skilte med sidekollisjonsputer, aktive hodestøtter, lyktespylere, halvautomatisk klimaanlegg, dybdejusterbart ratt og polstret dashbordplast - elementer Caliber-eieren må klare seg uten. Golf leverer også en høyere kvalitetsopplevelse, bedre støyisolasjon og bedre kjøreegenskaper. Ja, Golf er kort og godt en bedre bil enn Caliber. Rent prismessig er imidlertid Caliber en reell utfordrer.

Skoda Octavia 2.0 TDI L&K

Vis mer


En av de få bilmodellene som kan utfordre Caliber når det kommer til utstyrsnivå, er Skoda Octavia 2.0 TDI L&K. Denne bilen, som er lengre enn Caliber (457 mot 442 cm), koster 340.000 kroner som kombikupé og 350.000 kroner i stasjonsvogn-utgave. Octavia 2.0 TDI L&K har nøyaktig samme motor som Caliber og kan blant annet skilte med navigasjon og delskinnseter. I tillegg kommer elektronisk klimaanlegg, parkeringssensorer, regnsensor og xenon-lamper, utstyr Caliber mangler. Som Golf har også Octavia sidekollisjonsputer, lyktespylere, dybdejusterbart ratt og polstret dashbordplast.

På den annen side mangler Octavia L&K Caliber-utstyr som soltak, CD-veksler og rattbetjening av radioen.

Likevel, hvis man veier Caliber- og Octavia-utstyret opp mot hverandre, vil de fleste være enige om at Octavia går av med seieren. Når Octavia i likhet med Golf fremstår som en mer eksklusiv og gjennomarbeidet bil enn Caliber, får sistnevnte et problem.

Konklusjon

Vis mer


Dodge Caliber 2.0 CRD SXT har mange sterke sider og er godt eksempel på at amerikanske produsenter har tatt Europa på alvor. Caliber har i tillegg konkurransedyktige priser - med tilsvarende motorisering og utstyrsnivå vil de fleste kompaktklassebiler koste mer enn Caliber.

Men nok en gang viser det seg at Skoda Octavia er en særdeles konkurransedyktig bilmodell, som også denne gangen - fra et fornufts-synspunkt - trekker det lengste strået.

  • Du finner mer informasjon om pris, utstyr og tekniske data her.
  • Store bilder finner du her.