Konklusjon og konkurrenter

Er du på jakt etter en velutstyrt stasjonsvogn med dieselmotor? Da kommer du ikke utenom "nye" Toyota Avensis 2.0 D-4D Executive.

Vis mer


I sammenheng med ansiktsløftingen har Avensis fått et oppgradert og mer tidsriktig utseende, et enda finere interiør, bedre kjøreegenskaper og en enda bedre dieselmotor. Samtidig er komfortnivået hevet. Dermed fremstår Avensis nå som en enda mer attraktiv bil.

Sol: + 3.000 kr

Det som styrker bilens posisjon ytterligere, er at Toyota har valgt å satse på svært offensive priser. Til tross for høyere effekt (fra 116 til 126 hk), mer dreiemoment (fra 280 til 300 Nm) og forbedret akselerasjon (fra 11,4 til 10,5 sek.) er prisene nærmest uendrede. Før ansiktsløftingen kostet Avensis 2.0 D-4D drøye 327.000 kroner. Nå, med ny motor og fartsholder, koster den 330.000 kroner - bare 3.000 kroner mer.

Executive: - 6.000 kr

Vis mer


Prisene på Executive-utgavene er enda mer interessante. Før ansiktsløftingen kostet Avensis 2.0 D-4D snaue 359.000 kroner. Nå koster den snaue 353.000 kroner. Bilen har altså, til tross for en kraftigere motor, blitt 6.000 kroner billigere.

Volkswagen Passat

Hva har så konkurrentene å by på? Jo, den viktigste konkurrenten er selvsagt vinneren av vår stortest i november 2005 - Volkswagen Passat. Passat er tilgjengelig med tre dieselmotoralternativer; en 1,9-liter (105 hk) og to 2,0-litere (140 og 170 hk). Før ansiktsløftingen, da Avensis hadde en 116-hesters motor, var det mest naturlig å sammenligne den med Passat 1.9 TDI. Den nye Avensis-motoren er imidlertid så sprek at den nå utfordrer 140-hesteren.

Highline

Vis mer


Passat finnes i fire utstyrsnivåer, med Highline som toppnivå. Passat Highline er imidlertid ikke like velutrustet som Avensis Executive. Highline mangler blant annet xenon-lykter og rattbetjening av radioen. Og mens Avensis har helskinnseter med full elektrisk regulering, må Passat-eieren nøye seg med delskinnseter der kun seterygg og korsryggstøtte kan justeres via knapper.

Passat 2.0 TDI Highline: 382.000 kr

Likevel koster forlanger Volkswagen 382.000 kroner for stasjonsvognutgaven av Passat 2.0 TDI Highline. Det betyr at Avensis, til tross for det høyere utstyrsnivået, kommer ut med en prisfordel på hele 29.000 kroner.

Opel Vectra

Vis mer


I likhet med Passat kan også Opel Vectra leveres med tre diesel-alternativer. Samtlige har 1,9 liter slagvolum og yter henholdsvis 100, 120 og 150 hestekrefter. Ved første øyekast kan det se ut som om 120-hesteren er den som peker seg ut for en sammenligning med Avensis 2.0 D-4D. 120-hesteren kan imidlertid ikke skilte med mer enn 280 newtonmeter og er oppgitt å bruke 11,9 sekunder til 100. Som vi husker kan Avensis skilte med 300 Nm og 10,5 sekunder. Med utgangspunkt i kraft og akselerasjon er det derfor mer naturlig å ta utgangspunkt i 150-hesteren, som yter 320 Nm og som skal klare 0 til 100 på 10,3 sekunder.

Cosmo

Opels høyeste utstyrsnivå er Cosmo. Vectra Cosmo er imidlertid langt svakere utrustet enn Avensis Executive og mangler blant annet skinnseter, elektrisk seteregulering, xenonlykter, regnsensor, CD-skifter og aluminiumsfelger.

Vectra Cosmo 1.9 CDTi: 354.000/381.000 kr

Vis mer


Likevel må du ut med 354.000 kroner for en Vectra Cosmo 1.9 CDTi med 120-hesters motor. Med 150-hesters motor stiger prisen til 381.000 kroner - noe som betyr at bilen er 28.000 kroner dyrere enn Avensis.

Skoda Octavia

Skoda Octavia er en velkjent bil for faste DinSide-lesere. Octavia kjennetegnes nemlig ved svært høyt utstyrsnivå og konkurransedyktige priser - og tas derfor ofte med som referanse i våre biltester.

Octavia 2.0 TDI L&K: 350.000 kr

Skoda Octavia 2.0 TDI L&K kan skilte med samme motor som Passat (140 hk/320 Nm) og skal takket være lavere egenvekt klare 0 til 100 på 9,6 sekunder. Octavia L&K leveres blant annet med xenonlykter, delskinnseter, parkeringssensorer og navigasjon på stor farveskjerm. Stasjonsvognutgaven koster 350.000 kroner - 3.000 kroner mindre enn Avensis.

Konklusjon

Vis mer


Hvis sportslige kjøreegenskaper er avgjørende, er Passat fortsatt vår favoritt. Og hvis plass står øverst på agendaen, er Vectra det mest naturlige valget i mellomklassen.

Avensis 2.0 D-4D Executive står imidlertid frem som sammenlagt-vinneren i dagens dyst. Avensis er kanskje ikke best på noe enkeltområde - til gjengjeld scorer den høyt i alle disipliner. Blant bilens mange sterke sider er en flott, stillegående og ren motor, et uvanlig høyt utstyrsnivå, et lekkert og velfungerende interiør, høy opplevd kvalitet og - ikke minst - og en svært konkurransedyktig pris.

Kan anbefales

Vis mer


Selv sammenlignet med Octavia L&K, som er kjent for å være blant markedets mest attraktive biler når utstyr og pris står på dagsorden, kommer Avensis svært godt ut. Til tross for at Avensis (472x176 cm) er en større bil enn Octavia (457x177), koster Avensis bare 3.000 kroner mer.

Ja, Octavia har parkeringssensorer og navigasjon, noe Avensis mangler. Men Avensis har fullskinnseter, elektrisk setejustering og CD-skifter, noe Octavia mangler. Med utgangspunkt i at den kan friste med mer plass, står derfor Toyotaen frem som en klar seierherre. Avensis 2.0 D-4D Executive er med andre ord et kjøp som trygt kan anbefales.

  • Du finner mer informasjon om pris, utstyr og tekniske data her.
  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Toyota-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder