Konklusjon og konkurrenter

Vi har beskrevet en ekte firehjulstrekker og bybil som kan by på et kompakt ytre men god innvendig plass, en godkjent drivlinje samt overraskende bra komfort og utstyrsnivå. I tillegg kommer terrengbilens fremkommelighet. I markedet for bensindrevne SUVer med automatgir slåss den oftest mot større enn seg. Men klarer seg bra.

Vis mer


Testbilen er den mest velutstyrte Terios - med automatgir attpå til. Prisen på 250.000 kroner er over 100.000 kroner mindre enn det mange av folke-SUVene koster - i første rekke Toyota RAV4. Hvis vi imidlertid scanner markedet etter aktuelle, moderne firehjulstrekkere i samme prisklasse finner vi i første rekke nykommeren Suzuki SX4.

Suzuki SX4

Vi har nylig testet denne bilen, riktignok i dieselutgave, men en del observasjoner gjør det mulig å anslå at Terios trekker det lengste strået i konfrontasjonen: Her har vi å gjøre med med en SUV som har et skikkelig SUV-look men også egenskapene, med permanent firehjulsdrift, låsbart midtdifferensial og hjelp i nedoverbakkene (med automatgir) som godbiter. Ser vi på spesifikasjonslisten og våre erfaringer når ikke Suzukien opp, og den koster attpå til mer - 260.000 kroner.

RAV4-familien

Vis mer


En Toyota RAV4 (fra 371.000 kroner med automat) er i utgangspunktet en mer sofistikert bil. Den er en drøy fot lengre, en del bredere og omtrent like høy - altså en større bil. Allikevel er faktisk ikke plassfølelsen i Terios mye mer innskrenket, og de fleste vil finne at det duger. Terios har også en del mindre bagasjeplass, men heller ikke her er forskjellen skrikende. Terios har det meste av nødvendig utstyr, men det er selvfølgelig mye mer av komfort- og underholdningsutstyr man kan skaffe seg i tillegg hos Toyota. Det en kjøper som hovedsaklig vil ha en praktisk og fremkommelig kompakt SUV må ta stilling til er selvfølgelig: Er 120.000 kroner et rimelig mellomlegg (Uten å regne med ekstra utstyrspakker)? For vårt vedkommende ville svaret vært nei.

Når det gjelder nestbest-selgeren blant folke-SUVene, Suzuki Grand Vitara, ville svaret bli det samme, selv om mellomlegget - her for en Grand Vitara Sport Auto - ville "begrense seg" til 90.000 kroner.

Vi begrenser oss til disse eksemplene; enhver kan fortsette resonnementet og sammenligningene utfra sine egne behov og forutsetninger.

Andre alternativer

Vis mer


Vi ser bort fra biler som ikke har firehjulsdrift, og skal man ha det er det ikke stort å velge i under 300.000 kroner med det hederlige unntak Suzuki, som har flere modeller bortsett fra allerede nevnte SX4. Det dreier seg imidlertid om eldre og mindre biler bortsett fra rimeligste versjon av Grand Vitara som også er en ekte SUV og som også koster 250.000 kroner - med en svært sammenlignbar 106-hesters motor. Den har imidlertid en enklere 4x4-løsning, leveres ikke med antiskrens og... har kun tre dører.

Terios SX 1,5 aut. fremstår som et svært godt kjøp.

Vis mer


Konsekvenser av avgiftsomleggingen

Så er spørsmålet selvsagt: Hva skjer etter nyttår med de nye avgiftene? Vel, en ting er sikkert - bilen blir ikke billigere. Terios 1,5 med manuell girkasse slipper ut 191 gram CO2 per kilometer og tallet med automatgir stiger til 201 gram. Økningen i avgifter blir dermed betydelig - kalkylene vi opererer med i skrivende stund - idet statsbudsjettet nettopp er blitt offentliggjort - ligger i underkant av 20.000 kroner i manuell versjon og i overkant av 30.000 med automat. Vi stilte spørsmålet til Carl Fredrik Bø, presseansvarlig hos importøren, og han bekrefter at prisen vil måtte gå opp. Forhandlinger vil imidlertid starte med fabrikken med det første med sikte på å begrense konsekvensene for sluttkunden. Vi våger å lese mellom linjene at Daihatsu i Norge vil basere seg på at en prisstigning på cirka 15.000 kroner etter nyttår vil være til å leve med. Om dette da ville fordeles på manuell og automatutgave eller kun gjelder manuell utgave vites ikke. Uansett: For de overbeviste er "løp og kjøp" før nyttår et fristende uttrykk.

Det er klart at det gode kjøpet vi har beskrevet i en viss grad forutsetter at kunden forsikrer seg om at den prisen han faktisk kommer til å betale er den som gjelder før avgiftsomleggingen, og det er å håpe at det vil være prisen som ble fastsatt på kontraktstidspunktet. Men vær oppmerksomme: Det har vist seg ikke alltid å være tilfellet.

DinSide vil uansett følge opp; denne typen tilfeller vil ganske sikkert bli et tilbakevendende tema i den nært forestående fremtid.

Per idag er ihvertfall etter vår mening Daihatsu Terios SX 1,5 med automatgir et usedvanlig godt kjøp.

Her finner du vår oversikt over pris, utstyr og tekniske data.

Store bilder finner du her.