Konklusjon og konkurrenter

Vi har testet en velutstyrt Alfa Brera Sky View til en pris på 540.000 kroner. Til den prisen kan man få ganske mye forskjellig når det gjelder biler for individualister - som må sies å være den litt brede konkurrentkategorien.

Vis mer


Alfa Brera er kort og godt en lekker og grundig gjennomarbeidet sportskupé, og både estetikk, komfort og underholdningsverdi når høye nivåer. Opplevd kvalitet er helt på høyden og bilen har rett og slett klasse. Men en halv million kroner er selv i våre dager mye penger. Og vi har tross alt med en firesylindret, forhjulsdrevet og relativt upraktisk bil å gjøre. Men hva konkurrerer den egentlig mot? Her er noen mer eller mindre søkte muligheter.

Audi TT

Klar konkurrent: Siste utgave av Audis spreke sportskupé kom nylig på markedet. Vi henviser til vår dekning av lanseringen. For 468.000 kroner får man kjøpt en TT 2,0 TFSI på 200 hestekrefter. Den er en god del raskere enn Brera 2,2, veier mindre og er omtrent like upraktisk. Her kan utseende og følelser være med på å gi utslag, men TT er noe mer konkurransedyktig også korrigert for utstyr.

Mazda RX-8

Dette er en meget spesiell sportskupé med sin Wankelmotor og "hjelpedører" bak. Den yter 192 hestekrefter i "Standard Power"-versjon, er adskillig raskere enn Brera og koster 465.000 kroner, 75.000 mindre enn vår testbil.

BMW Z4 Coupé, Chrysler Crossfire, Nissan 350 Z, Porsche Cayman

Vis mer


Det er litt av en samling, og her fremstår Brera som litt utenfor med den motoriseringen vi har testet. Imidlertid er disse modellene langt dyrere enn vår testbil (Billigst er Crossfire til 609.000 kroner) Deres Brera-konkurrent heter 3,2 V6 - og da er situasjonen en annen. 3,2 koster nemlig fra 770.000 kroner, og da behøver ikke for eksempel en BMW Z4 3,0si å rødme med sine 265 hester og 683.000 kroner.

Fireseters premium-kupéer

Disse er individualistbiler men med bakseteplass og ordentlig bagasjerom. I denne kategorien har vi regnet Mercedes CLK, BMW 3-serie Coupé og - på grensen - Peugeot 407 Coupé. Mercedes og Peugeot er litt irrelevante - hovedsaklig komfortorienterte har de også lavere ytelser til en sammenlignbar pris (Mercedes: 1,8 liter og kompressor, 163 hester - 492.000 kroner; Peugeot: 2,2 liter, 163 hester - 450.000 kroner).

BMW, derimot, har nylig lansert sin nye 3-serie kupé (vi dekket lanseringen). Den har gode og underholdende kjøreegenskaper, dynamisk og spenstig stil og ikke minst en 2,5 liters rekkesekser som produserer 218 hestekrefter. 0 til 100: 6,9 sekunder.

Den umulige konklusjonen

Når - for å ta det eksempelet - den ovenfor nevnte og mye sprekere BMW 325 Ci kan by på bakhjulsdrevet kjøreglede og skikkelig baksete- og bagasjeplass for 535.000 kroner (ta allikevel høyde for en del ekstrautstyr), skal man være temmelig Alfa-frelst - eller rett og slett forelsket i bilens estetikk - for å velge Brera. De Alfa-frelste vil nok ikke - og utfra deres ståsted med rette - godta denne konklusjonen, og vi får nok høre fra dem. Velger man nemlig bort de mer "rasjonelle" kjøpene av ren og skjær lidenskap vil man med Brera komme ganske nær Alfa-sjelen - for noen et gyldig substitutt for lykke.