Konklusjon og konkurrenter

Jaguar X-type 2,2d Sport koster i utgangspunktet rett under 470.000 kroner levert Oslo. Konkurrentene er hovedsaklig premiumbilene i mellomklassen fra Audi, BMW og Mercedes, men en sterk outsider fra Alfa-Romeo er i høyeste grad med på leken.

Vis mer
Vis mer


For rettferdighets skyld tar vi utgangspunkt i prisen uten leveringsomkostninger for å sammenligne med konkurrentene. Vi ser kun på konkurrenter med manuell girkasse da X-type kun leveres med sekstrinns manuell kasse i foirbindelse med dieselmotorene. Vi snakker da om 463.000 kroner.

Greit utstyrt

Det er ganske mye penger selv om standardutstyret inkluderer elektrisk justerbare sportsseter i skinn, karbonfiber-paneler, antiskrenssystem ESP (DSC), fartsholder, multifunksjonsratt i skinn. Plusser man på - som på testbilen - med navigasjonssystem (som har berøringsfølsom skjerm), premium sound lydanlegg, 18-tommers hjul, xenon-lys, parkeringssensorer og soltak, havner innkjøpsbudsjettet på godt over en halv million.

Mercedes, BMW, Audi

Når man opererer i premium-segmentene er det uunngåelig å bli holdt opp mot den tyske trioen. Så også når det gjelder Jaguar. X-type er noe rimeligere enn Mercedes C-klasse - Mercedes C220 CDI T koster fra 467.000 kroner. Den har en 2,15 liters motor som yter 150 hestekrefter og 340 newtonmeter ved 2.000 omdreininger. Jaguaren oppleves som klart sprekere. BMW 320 D Touring koster fra 425.000 kroner. Den skilter med 163 hester, men er mindre trekkvillig (som Mercedes - 340 newtonmeter ved 2.000 omdreininger). Audi er mye rimeligere med sin A4 2,0 TDI til 398.000 kroner, men her er ytelsene en divisjon under (140 hester - 320 newtonmeter).

Alfa-Romeo og Volvo når opp

Vis mer


Alfa 159 er en sterk outsider med sin Sportwagon 1,9JTDm som varter opp med karakter og premium-følelse og en svært veltilpasset dieselmotor som allikevel ligger hakket under når det gjelder ren kraft. 150 hester og 320 newtonmeter er bra fra 1,9 liter, men Alfaen er vesentlig tyngre enn Jaguaren og det merkes, men prisen på 430.000 kroner hjelper en del.

Volvo V70 D5 er ganske dyr - 500.000 kroner - men er enda heftigere motorisert med sin 2,4-liters dieselmotor som produserer 185 hestekrefter og 400 newtonmeter. Men mens V70 er like stor men romsligere enn X-type kan man også velge V50 D5 - den er noe mindre, koster fra 459.000 kroner, men blir enda sprekere enn den tyngre V70 utstyrt med samme motor.

Det rasjonelle valg?

Det finnes selvsagt også en rekke andre stasjonsvogner med spreke dieselmotorer til under 400.000 kroner, deriblant Ford Mondeo med samme motor. Vi forutsetter imidlertid at kundene vi har med å gjøre her er ute etter et merke med premium-glans.

Vis mer


Konklusjon: Det er mye å velge i og X-type fremstår ikke som det mest rasjonelle kjøpet, særlig i og med at modellen begynner å nærme seg slutten på en "normal" livssyklus for moderne biler. Hvis kriteriene er premium-merke, sprek diesel, stasjonsvogn og kjøreglede er det sannsynligvis yngstemann på laget, BMW 320 D, som ville vært det foretrukne alternativet i denne prisklassen. Imidlertid skal uforbeholdne Jaguar-fans vite at de ved å anskaffe X-type ikke treffer noe håpløst valg: Både praktiske hensyn, eksklusivitet, fine kjøreegenskaper og sprek motor taler for Jaguaren. Den når bare ikke helt til topps fra et nøkternt synspunkt.

Pris og spesifikasjoner finner du her.

Fotoalbum fra testen finner du her.

Vi har tidligere testet X-type for plass og komfort. Testen finner du her.