Konklusjon og konkurrenter

I denne klassen er det smalt, men noen konkurrenter finnes. Den nærmeste er Ferrari F430. Tekst og foto: Emil Bang Larsen og Brede Lie Reime

Vis mer


Siden Gallardo ble presentert på Genevè-messen i 2003 har den allerede rukket å få en motoroppgradering og en oppdatering av girkassen. Resultatet er en økning fra 500 til 520 hestekrefter og en tåredryppende kjøreopplevelse. Det er ærlig talt ikke mange konkurrenter på markedet i akkurat dette segmentet. Ferrari F430 og Porsche 911 Turbo er nok de mest opplagte, i tillegg kan vi nevne Mercedes SL/SLK55 AMG, den kommende SLK55 AMG Black og Dodge Viper SRT 10. Der stopper det vel egentlig også. Realiteten er vel at de fire sistnevnte i alle fall, stort sett konkurrerer kun i samme prissegment. Bilene er ellers fundamentalt forskjellige. De eneste reelle konkurrentene er nok Ferrari F430 Spyder og Porsche 911 Turbo. Disse har vi fortsatt til gode å teste, men de må bite hardt fra seg for å nærme seg Lamborghini Gallardo Spyder.

Murciélago eller Gallardo?

I skrivende stund har Lamborghini tre ulike modeller, Murcielago LP-640, Gallardo og Gallardo Spyder, til salgs. Den nye LP640 er en oppgradering av den eksisterende Murciélago og kommer forøvrig i roadsterversjon neste år en gang. Gallardoen er det litt mindre ekstreme alternativet og fås både med og uten tak. Spørsmålet, dersom man lever på livets økonomiske solside, er hvilken skal man velge? Vi har fortsatt tilgode å prøve en LP640, men den er i bunn og grunn en oppgradert Murcielago og det er intet mindre enn en fantastisk kjøremaskin. Problemet, om man kan kalle det et problem, er at det samme gjelder for Gallardo Spyder. LP640 er selvsagt betraktelig dyrere, men sett at penger ikke tas med i likningen, hva faller valget på da?

Det er en smakssak faktisk. De tre bilene tilbyr ganske forskjellige kjøreopplevelser, og det handler mest om hva man foretrekker. Der Murcielago, med sin enorme motor og mål forøvrig tilbyr en komplett superbilopplevelse, er Gallardo mer en sportsbil enn sin storebror og Spyderen stiller i en egen klasse ettersom den ikke har tak. Man har dessuten bedre sikt fra førersetet og hele bilen er ganske enkelt mer oversiktlig. Gallardo er selvsagt underlegen når diskusjonen kommer til krefter, men man skal være ganske bortskjemt og ikke minst en spesielt dyktig sjåfør for å savne noe på den fronten også i en Gallardo.

Hva enn du måtte velge, du som er heldig nok til å måtte bry hodet med slikt, så kan du i alle fall være sikker på en ting. Hva enn valget måtte falle på, så kjøper du en ekte Lamborghini.

Valget

Skulle lottotallene dog plutselig klaffe så har vi likevel et par velmenende forslag. Er premien stor nok til et lite hus i Italia også, så foreslår vi Murcielago LP-640. Skal du derimot bruke bilen i Norge ville vi nok gå for en Gallardo. Hard eller soft topp er en smakssak, men sistnevnte er veldig fin i solskinn. Den har firehjulstrekk, har et teoretisk bensin forbruk på 1,24 liter per mil og du kan få vinterdekk på den! Et lite visdomsord til slutt; spar deg de 8.000 Euro og hold deg til manuell girkasse.

Store bilder finner du her.