Konklusjon og konkurrenter

Lexus IS 220d er en meget bra bil på svært mange måter og spiller seriøst i premiumdivisjonen. Vi må imidlertid si oss noe skuffet i forhold til den bensindrevne varianten, som var en god del mer overbevisende. Det finnes da også konkurrenter som vi ville ha foretrukket.

Vis mer


Nå dømmer vi ut fra det eksemplaret vi testet, og forhandleren sa klart fra om at girkassens utveksling ikke var tilpasset norske forhold. Det er godt mulig vi ville stilt oss noe annerledes hvis vi hadde testet versjonen med sport-oppsett, men andre faktorer spiller også inn i vår vurdering.

Premium er tøft

Vi mener med det at konkurransen er hard, og den går på et av følgende (eller en kombinasjon):

1) Hva man er villig til å betale ekstra for det ekstra man får igjen for pengene.

2) Det image eller den status man søker og er villig til å betale X kroner ekstra for.

Lexus generelt har forutsetningene for å score høyt på det første punktet og får dem i stadig større grad når det gjelder det andre. (I USA scorer de allerede så og si maksimalt på begge punktene). Men her snakker vi altså om dieseldrevne 220d og vi mener at på det første punktet når ikke bilen opp, og på det andre kun blant de spesielt motiverte eller de såkalte "early adopters" - de som er tidlig ute med å satse på nye trender når det gjelder å anskaffe en gitt type produkt. Hvorfor?

Vis mer


Mentalitet

Allerede i utgangspunktet har vi med en bil å gjøre som har en begrenset potensiell kundekrets - dette er en sedan, en type bil som blir stadig mindre etterspurt men holder stand blant de mer konservative. Men: Det er en japansk bil, noe som for mange kunder i premium-segmentet ikke stemmer helt med deres konservative og ofte tysk-vennlige innstilling (når det gjelder bil). Altså: en konservativ kunde som vil ha en premium-sedan vil svært ofte helle mot et tysk merke.

Ikke sterkt nok produkt

Vis mer


Da vi testet IS 250 i vår konkluderte vi med at bilen var fullt på høyde med konkurrentene og at man kunne foretrekke disse eller Lexusen etter hva man prioriterer mellom komfort, sportslighet, image og utstyrsnivå. Denne gangen anser vi at konkurransen blir for sterk. 220d opplevdes ikke som like komfortabel (255/40-18-hjul anbefales ikke) eller stillegående. Vi savner også behagelig motorkarakteristikk og den flotte automatgirkassen. Dermed stiller en del av konkurrentene sterkere.

Tyskerne, svensken, engelskmannen og italieneren

Vis mer


Audi, BMW og Mercedes - til kjedsommelighet dukker disse tre opp som uunngåelige når vi snakker premium. BMW stiller sterkt og vi skal komme tilbake til 320d. Audi A4 2,0 TDI koster fra 378.000 kroner. På papiret når den ikke opp med hensyn til ytelser - for det må man vente til 170-hesters utgaven kommer, men den blir dyrere. I praksis ser vi imidlertid ikke bort fra at A4 med 140 hester vil oppleves som like sprek som denne Lexusen - ihvertfall har vi oppnådd like gode akselerasjonstall fra 0 til 100 med Audien. Når det gjelder Mercedes C-klasse anser vi nå den for utdatert - særlig i forhold til prisen - da etterfølgeren er like om hjørnet.

Volvo S60 trekker også på årene men er blitt oppgradert til å bli mer sportslig og er nå utstyrt med en temmelig heftig 2,4-liters dieselmotor som yter 185 hestekrefter, og dens 400 newtonmeter matcher Lexus sine - riktignok ved høyere turtall. Den oppleves ihvertfall som sprekere. Kan vurderes - pris: 469.000 kroner for S60 D5.

Jaguar X-type sedan med 2,2-liters dieselmotor er også like sprek men ikke helt moderne lenger. Den koster 421.000 kroner i utførelsen Executive.

Alfa-Romeo må man også heretter regne med i denne klassen. Alfa 159 1,9 JTD Distinctive koster fra 410.000 kroner, er relativt velutstyrt og oppleves som nesten like sprek med sin 150-hesters dieselmotor. Premium-følelse og komfort er også tilstede samt en del mer karakter enn det Lexus besitter.

BMW 320d

Vis mer


BMW har med siste generasjon 3-serie et svært sterkt produkt i utgangspunktet. BMWen er mer sportslig og dynamisk i oppsettet mens Lexus kombinerer ganske underholdende kjøreegenskaper med en høy grad av komfort. Vår testbil skurret litt i så måte da de gedigne hjulene reduserte komfortnivået noe samtidig som hjulene sammen med dieselmotoren gjorde at bilen ikke opplevdes som fullt så stillegående som vi er blitt vant til fra den kanten. (Ikke misforstå: Det er fortsatt et svært behagelig lydnivå i Lexus IS 220d).

BMW 320d koster fra 398.000 kroner og har på papiret klart lavere ytelser (163 kontra 177 hestekrefter og 340 newtonmeter mot 400). Allikevel oppleves den i praksis som minst like sprek og er mer harmonisk når det gjelder motorkarakteristikk. Vi går ut fra at dette har å gjøre med en kombinasjon, for Lexus' vedkommende, av høyere vekt og dårlig tilpasset girutveksling. Lexus er mer velutstyrt, men her kan man med fordel spandere en del på ekstrautstyr på BMWen og komme bedre ut av det totalt sett.

Konklusjon: Vi presiserer at vi sannsynligvis ville fått et mer harmonisk inntrykk av IS 220d i Sport-utførelse med tilhørende girutvekslinger. Men: Hadde vi et budsjett på 450.000-500.000 kroner for denne type bil ville vi foretrukket BMW 320d totalt sett, og ville også vurdert seriøst konkurrentene fra både Jaguar, Volvo og Alfa-Romeo.

  • Her finner du en oversikt over pris og spesifikasjoner.
  • Store bilder fra testen finner du her.
  • En mer positiv test av IS med bensinmotor, IS 250, finner du her.