Konklusjon og konkurrenter

Hovedkonkurrentene er selvfølgelig trillingsøsknene Aygo og C1 med en farlig outsider i Kia Picanto. Avgiftsomleggingen vil ikke endre på situasjonen her i nevneverdig grad - alle disse bilene burde få lavere pris.

Vis mer


107 Trend med halvautomatisk girkasse selges i skrivende stund for 144.000 kroner. Vil man ha den ekstra beskyttelsen kollisjonsgardiner gir koster det 2.000 kroner ekstra mens klimaanlegg faktureres 7.200 kroner.

Aygo og C1 - søsken og konkurrenter

Selv om de tre modellene bygges ved samme fabrikk og er et resultat av utviklingssamarbeide produsentene imellom, konkurrerer de like fullt i markedet. Når det gjelder Citroën C1 har den designmessig et "snillere" oppsyn mens Peugeot har en markant personlighet og merketilhørighet. Aygo fremstår som mer nøytral - vi skal ikke bruke ordet kjedelig. Vi ser her bort fra C1 som ikke er tilgjengelig med 2-tronic girkasse. Hadde det dreid seg om versjoner med manuell girkasse ville vi sagt at det hele ble et spørsmål om smak og behag. Aygo er imidlertid disponibel med tilsvarende "kløtsjfri" girkasse. Den er noe dyrere, men er utstyrt med kollisjonsgardiner og seks ekstra høyttalere. Toyota har videre høyst sannsynlig en viss fordel når det gjelder videresalgsverdi.

Kia Picanto - et godt kjøp

Vis mer


Vi kan utfra komfort- og modernitetshensyn se bort fra billige biler som Hyundai Atos og Chevrolet Matiz. Utenfor den "tsjekkiske trioen" er utvilsomt Kia Picanto sterkeste konkurrent. For 150.000 kroner får man mer utstyr men riktignok mindre kjøreglede. Hvis man setter pris på muligheten for å kjøre i automatmodus og slippe å bruke kløtsjpedalen fremstår imidlertid Peugeot 107 som det bedre valget - eller enda heller, hvis man kan leve med mindre personlighet i designen, Toyota Aygo med tilsvarende girkasse.

Lenke til pris, utstyr og tekniske data.

  • Store bilder fra testen finner du her.
  • Testen vår av Citroën C1 finner du her.
  • Vi har også testet Toyota Aygo - klikk her.