Konklusjon og konkurrenter

Polo GTI er en morsom liten tass. Som en 18-åring full av energi, men også litt uferdig. Og den har også en håndfull sterke konkurrenter som kjøpere også bør bryne kjøpslysten på.

Vis mer


Polo GTI fremstår totalt sett som sterk og småvill, og samtidig en god dæsh myk og feminin. Bilen kan nok være svært attraktiv for 18-åringer av begge kjønn - aktive guttejenter eller småfemi gutter. Men vi har problemer med å se at den fortsetter å være attraktiv særlig lenge etter at førstegangstjeneste er avtjent (selv om det i disse dager kan ta sin tid og 30-åringer fortsatt bor hjemme).

VW Polo GTI 1,8 turbo 150 hk

Bilen koster fra 276.200 kroner. Et par svært naturlige minstepunkter fra ekstrautstyrslisten vil imidlertid være metallic lakk til 3.000 kroner, rundt 7.500 kroner for klimaanlegg. Pluss eventuelt litt annet smågodt fra listen, ender da realprisen fort på 290.000 kroner.

Mitsubishi Colt CTZ, 1,5 turbo 150 hk

Vis mer


Den bilen Polo GTI likner mest på i opplevde egenskaper og karakter, er faktisk Toyota Yaris T-Sport. Det vil si forrige utgave av Yaris, og som bare kom hit til landet i en liten håndfull eksemplarer. Men den likner også svært i både ytelser og kjørekarakter på Mitsubishi Colt CTZ. Den tøffe og moderne utseende Colten begynner dessuten på en pris som ligger gode 10.000 kroner lavere - og da har den klimaanlegg. Se link i bunn av avsnittet.

Ford Fiesta ST, 2,0 150 hk

Vis mer


Fiestaen er derimot Poloens rake motsats i karakter - og kan vi røpe den største favoritten av de tre hovedkonkurrentene her i redaksjonen, på tross svakest ytelser på papiret. For det første har den en toliters motor uten turbo, med en langt mer rett på sak og sindig karakter. Mer pulver i mellomregisteret og ikke så vill på topp. Og aller viktigst, den har helt annen og mer plantet kjørefølelse. Dessuten ligger den gode 10.000 kroner under i pris. Den ser riktignok litt tammere ut også, men med to fete hvite racingstriper til 3.500 kroner blir den brått megatøff. Se link i bunn av avsnittet.

Peugeot 207 GT 1,6 turbo 150 hk

Peugeot 207 GT over (her avbildet dieselversjon), Mini Cooper S under. Vis mer
Vis mer


Denne Peugeoten med turbomotor fra samarbeidet mellom BMW og Peugot har vi foreløpig ikke kjørt, men utgangspunktet lover bra. 207 er riktignok en ganske tung bil, men den fra andre motoriseringer er inntrykket både av luksuriøst interiør og av et chasssi som kjører svært bra. Den er riktignok noen tusenlapper dyrere en Poloen, men har til gjengjeld klimaanlegg som standard. Link til 207 GT diesel i bunn av avsnittet.

Mini Cooper S

En annen liga sier du? Men en Mini Cooper S koster bare 10.000 kroner mer i dag. For den investeringen får du 20 hester ekstra, ett sekund bedre akselerasjon til 100 - og en mye kulere bil. Trenger vi å si mer?

Summa summarum

Spoiler over vinduet bak på VW Polo GTI - men også den er litt beskjeden i forhold til konkurrentene. Vis mer


Når vi holder Polo GTI opp mot konkurrentene, har vi ganske enkelt problemer med å peke på noe punkt hvor den utmerker seg. Ikke at den er dårligere heller. Litt stam og prippen i kantene kanskje, men det oppveies på den annen side av at den soler litt i GTI-glansen fra storebror Golf. Nei, største årsak til å velge VW Polo GTI er nok at pappa kjører Touareg.

Tekniske data finner du her.

Store eksteriørbilder Polo GTI her.
Store interiørbilder Polo GTI her.

Test av Polo Cross her.
Test av Polo 1,2 her.
Lansering av Polo BlueMotion her.

Test av Ford Fiesta ST her.
Test av Colt CZT her.
Test av Peugeot 207 GT (diesel) her.

Her finner du mer Volkswagen-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder