Konklusjon og konkurrenter

I toppsjiktet hvor det gjelder å ha det dyreste er det ikke mye å velge i. Det er kun to SUVer på markedet med over 500 hestekrefter.

Vis mer


De fleste velger dieselmodeller når SUV står på handlelisten. Vi skjønner det, og vi har også vært av de som har anbefalt det på det sterkeste. Ikke bare til daglig bruk er diesel en god løsning, men dieselmotoren gjør også at det blir mulig å selge bilen igjen til en fornuftig pris.

Kresne

Selv om vi, og mange andre, er kjent med dieselmotorens fortreffeligheter, er det vanskelig å ikke falle for en bensinmotor av dette kaliberet. Gassrespons, lyd og fartsopplevelse er i en klasse for seg. En V8 diseselmotor, for eksempel ML 420 CDI, (vi har kjørt motoren i E 420 CDI) har et drag du skal lete lenge etter, men kommer ikke nærheten en gang av en ML 63 AMG på "kulhetsskalaen". Det er med andre ord ingen vei utenom de store V8-motorene hvis man virkelig skal ha det moro. Det koster flesk i både innkjøp og bruk, men der er det for så vidt likt for konkurrenten også. Mercedes ML 63 AMG koster fra 1.945.600 kroner.

Konkurrenten

Vis mer


Det finnes en bil til med over 500 hestekrefter, Porsche Cayenne Turbo S. Denne har mer effekt og mer dreiemoment og har 521 hestekrefter og 720 newtonmeter. Porsche oppgir 0 til 100-tid på 5,2 sekunder og en ubegrenset toppfart på 270 kilometer i timen. Den er med andre ord litt senere enn Mercedes ML 63 fra 0 til 100. Cayenne Turbo S veier 45 kilo mer enn ML 63 og har litt mer effekt og 90 newtonmeter ekstra, derfor tror vi den vil henge mer enn godt nok med i en mellomakselerasjon fra for eksemepel 60 til 200 kilometer i timen. Vi regner med at det er Porschens betydelige mindre slagvolum, 4,5 liter kontra 6,2, som gjør den litt startsvak og "treg" fra 0 til 100. Cayenne Turbo S koster fra 1.990.000 kroner.

Noen flere

Det finnes noen flere bensintørste monstere. Mercedes lager en til som heter G 55 AMG. Den har i siste versjon 500 hestekrefter og 700 newtonmeter. Dette er altså den gamle modellen som biter seg fast. Den koster drøyt 2,1 millioner kroner.

Hvis vi beveger oss mot Land Rover har de også en del å bidra med, men mindre motorer og høyere vekt senker ytelsene. Range Rover Supercharged har kompressormotor med 400 hestekrefter, men klarer ikke 0 til 100 fortere enn 7,1 sekunder. 1.677.900. Range Rover Sport Supercharged har den samme motoren, men med 390 hestekrefter og koster 1.503.500 kroner. Det er med andre ord litt penger å spare i forhold til de sprekeste, men også her gjelder det å handle før nyttår.

Konklusjon

Hvilken man velger blir vel mer eller mindre det samme. Noen liker det ene og noen liker det andre. Mercedesen er nyest, det er en fordel. Cayenne får snart en facelift og dagens modell vil ikke være siste skrik veldig mye lengre. Men vi liker Cayenne Turbo. Det er også en bil som hører med i den desiderte toppen blant prestisjesuvene.

Tekniske data finner du her.