Konklusjon og konkurrenter

Foreløpig er varebilutgaven av Opel Zafira OPC en unik mulighet for den som prioriterer motorstyrke fremfor bakseter. I løpet av de nærmeste dagene kan imidlertid en tøff konkurrent dukke opp.

Vis mer


Opel Zafira OPC kunne gjerne levert mer kjøreglede. Motoren er ikke like rå som 240 hestekrefter skulle tilsi. Og utstyrsnivået kunne vært høyere. Likevel - vi snakker her om en bil som kan skilte med en heftig turbomotor, rå akselerasjon, et avansert hjuloppheng, skinnseter og 18-toms alufelger. Med dette som utgangspunkt er 270.000 kroner en forlokkende pris. De norske bilavgiftene straffer kraftige motorer så hardt at ordinære lønnsmottakere stort sett er henvist til å drømme om raske biler. I denne settingen er Zafira OPC et spennende smutthull som åpner for at hvermannsen kan leve ut drømmen om en bil med heftig motorisering.

Ford S-Max

Vis mer


Det er imidlertid to ting man skal være klar over før man kjøper varebilutgaven av Zafira OPC. For det første bør du altså ikke være storvokst. For det andre arbeider Ford på spreng med å få godkjent nykommeren S-Max som varebil. I skrivende stund kan Ford-importøren opplyse at det er "svært stor sannsynlighet" for at S-Max i løpet av få dager vil tilfredsstille varebil-kravene.

Mange sterke sider

I dag har varebilutgaven av Zafira OPC i praksis ingen konkurrenter. Men hvis S-Max kommer som varebil blir det slutt på Zafira OPCs enevelde. S-Max kan nemlig leveres med en 2,5-liters turbomotor som yter 220 hestekrefter. Med denne motoren skal S-Max klare 0 til 100 på 7,9 sekunder (Zafira OPC: 7,8). S-Max byr også på flotte kjøreegenskaper, et lekkert interiør og høy kvalitetsfølelse. I tillegg er S-Max, med sine 477 lengdecentimeter, hele 30 centimeter lengre enn Zafira. Det betyr sannsynligvis, men ikke sikkert, at varebilutgaven av S-Max vil by på bedre benplass enn Zafira.

Ford S-Max 2.5T vare: 290.000 kr

Vis mer


Ford-importøren opplyser at S-Max 2.5 T, hvis den blir godkjent som varebil, vil koste rundt 290.000 kroner. Det betyr i tilfelle at den vil bli rundt 20.000 kroner dyrere enn Zafira. Våre erfaringer med S-Max tilsier at bilen uten problemer kan forsvare en såpass moderat prisforskjell.

Personbilutgavene

Men hva med personbilutgaven av Opel Zafira OPC, som koster 502.000 kroner? Jo, fordi Zafira etter vårt syn ikke er blant de beste fleksibilene på markedet, kan vi ikke heller ikke anbefale Zafira OPC. Blant annet er bakseteløsningene rett og slett for upraktiske.

Dette i motsetning til S-Max 2.5 T, som har fått svært gode skussmål her på DinSide. Ford S-Max 2.5 T koster 509.000 kroner, bare 7.000 kroner mer enn Zafira. Dette er en prisforskjell S-Max utvilsomt forsvarer. Ikke bare er den større, i tillegg har den bedre kjøreegenskaper, et lekrere interiør og mer utstyr. Det avgjørende argumentet er imidlertid S-Max de smarte seteløsningene.

Komplisert

Vis mer


Som de fleste DinSide-lesere har fått med seg, har regjeringen lagt frem et forslag til nye bilavgifter. Dette medfører at det for tiden er svært komplisert å skrive om biler generelt og om varebiler spesielt. Ikke bare skal avgiftssatsene legges om, i tillegg er det foreløpig usikkert om varebiler skal skattlegges i henhold til CO2-utslipp eller nye drivstoff-differensierte slagvolum-satser.

Kjøp nå

Det som imidlertid synes sikkert, er at personbilutgaven av Zafira OPC etter nyttår vil bli rundt 102.000 kroner dyrere enn i dag. Ford S-Max 2.5 T vil bli rundt 51.000 kroner dyrere. Den som vurderer å kjøpe en av disse bilene bør derfor handle så raskt som mulig.

Også varebil-utgavene av de to bilmodellene vil bli noe dyrere, uansett hvilket avgiftsregime Finansdepartementet ender opp med for varebilenes vedkommende. Men fordi varebiler også etter jul vil slippe unna med 20 prosent av personbilavgiftene, vil selvsagt prishoppet bli mindre drastiske for varebil-utgavenes vedkommende.

Konklusjon

Vis mer


Varebilutgaven av Opel Zafira OPC gir deg mye bil for pengene, og fremstår som et interessant kjøp for personer med moderat kroppshøyde. Hvis Ford S-Max blir godkjent som varebil, bør du imidlertid heller satse på S-Max 2.5T.

Vurderer du personbilutgaven? Zafira er ikke blant våre favoritter i fleksibilklassen. Er du på jakt etter en heftig motorisert syvseter er det derfor ingen tvil om hvilken bil du bør velge - S-Max 2.5 T.

  • Du finner mer informasjon om pris, utstyr og tekniske data her.
  • Store bilder finner du her.
  • Plass og komfort fikk behørig omtale første gang vi testet Zafira.
  • Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.