Konklusjon og konkurrenter

Octavia 2.0 TDI 4x4 L&K er et svært godt kjøp for deg som drømmer om en stasjonsvogn med kraftig dieselmotor, drift på alle fire og masse utstyr.

Vis mer


387.000 kroner koster den, og dette er en svært konkurransedyktig pris. Vi har derfor ingen problemer med å anbefale Octavia 2.0 TDI 4x4 L&K.

Ikke ledende på bakseteplass

Før du begir deg til nærmeste Skoda-forhandler, minner vi imidlertid om at bilen ikke har like god bakseteplass som de mest romslige mellomklasse-stasjonsvognene. Dette har betydning for deg som enten har eller planlegger å få en baby. Små barn bør nemlig sitte i bakovervendte barneseter. Disse krever svært mye plass i lengderetningen, noe som innebærer at hver centimeter teller. Med en av de mest plasskrevende barnesete-modellene riktig montert i Octavia-baksetene, vil det bli svært trangt i fremre passasjersete.

Til Octavias forsvar skal det nevnes at kollisjonsputen foran fremre passasjersete kan kobles ut, slik at et bakovervendt barnesete kan plasseres der. Hvis barnesetet skal plasseres i baksetet, er imidlertid større stasjonsvogner som Toyota Avensis, Volkswagen Passat og Opel Vectra å foretrekke. Den som kun planlegger å ha passasjerer som sitter "riktig vei" vil imidlertid ikke oppleve problemer med bakseteplassen, som er god nok selv for høye voksne.

Høy lasteromskant

Vis mer


I tillegg har vi en annen småbarns-relatert innvending mot Octavia. Bilen har nemlig en høy lasteromskant, noe som er en ulempe for barnevogn-trillere. De fleste mellomklasse-stasjonsvogner og fleksibiler har en plan innlastingskant, noe som forenkler inn og utlasting av barnevogner og andre tunge kolli.

Få konkurrenter

Den som kan leve med disse to innvendingene har imidlertid all grunn til å vurdere Octavia 2.0 TDI 4x4 L&K. Med utgangspunkt i det eksepsjonelt høye utstyrsnivået er nemlig 387.000 kroner en god pris.

Utvalget av firehjulsdrevne mellomklasse-stasjonsvogner er allerede i utgangspunktet ganske magert. Og hvis dieselmotor er en forutsetning, innsnevres utvalget ytterligere. Blant annet forsvinner Subaru-modellene Impreza og Legacy ut av frågan.

Passat 2.0 TDI 4Motion Highline: 413.000 kr

Vis mer


Vi blir dermed i praksis sittende igjen med tre konkurrenter, hvorav to familiemedlemmer. Den farligste utfordreren er Volkswagen Passat 2.0 TDI 4Motion Highline, som koster 413.000 kroner - 26.000 kroner mer enn Octavia. Med tanke på at Passat er en større bil og at den kan friste med elektrisk regulering av seteryggen, fremstår den derfor som en svært skummel utfordrer.

Det vi imidlertid må huske, er at Octavia i motsetning til Passat har både navigasjon, xenon-lykter og parkeringssensorer. Og mens Octavia altså har ekstra høy bakkeklaring, er forhøyet understell ekstrautstyr for Passats vedkommende. Med høy bakkeklaring og tilsvarende utstyrsnivå som Octavia kommer Passaten fort opp i 450.00 kroner.

A4 Avant 2.0 TDI quattro: 432.000 kr

Vis mer


Audi A4 Avant 2.0 TDI quattro koster 432.000 kroner - 47.000 kroner mer enn Octavia. A4 er en flott bil, men kan ikke skilte med noe i nærheten av den samme utstyrsmengden som Octavia (eller Passat Highline). Med tilsvarende utstyrsnivå vil derfor A4 2.0 TDI quattro fort koste 100.000 kroner mer enn som Octavia 2.0 TDI 4x4 L&K.

RAV4 2.2 D-4D Executive: 415.000 kr

Svært få vil vurdere en firehjulsdrevet stasjonsvogn uten å skjele litt til folke-SUVene. Derfor tar vi med Toyota RAV4, som i skrivende stund er vår favoritt i denne klassen. RAV4 2.2 D-4D Executive koster 415.000 kroner - 28.000 kroner mer enn Octavia.

Vis mer


Toyotaen har en motor som matcher Octavia-motoren og tilbyr bedre bakseteplass enn Octavia. I tillegg er RAV4 svært fleksibel. Ryggvinkelen til baksetene kan reguleres, setene kan justeres i lengderetningen og kan felles ned i gulvet på et blunk. Bagasjerommet er riktignok rundt 30 centimeter grunnere enn Octavia-rommet, men er til gjengjeld noe bredere.

RAV4 kan i motsetning til Octavia lokke med nøkkelfri adgang og start, elektrisk justerbart førersete, elektrisk innfellbare sidespeil, rattbetjening av radioen og varmetråder under frontruteviskerne. Og mens Octavia har delskinnseter, er RAV4 utrustet med fullskinn.

RAV4 mangler imidlertid xenonlykter, parkeringssensorer og navigasjon. Sistnevnte koster alene mer enn 20.000 kroner som ekstrautstyr. I tillegg har Octavia langt bedre kjøreegenskaper enn RAV4. Octavia fremstår også som en mer gjennomarbeidet bil, noe som bidrar til høyere kvalitetsfølelse.

Konklusjon

Vis mer


Octavia 2.0 TDI 4x4 L&K gir deg mye bil for pengene og fremstår som et svært godt kjøp. Både Volkswagen Passat og Toyota RAV4 er i utgangspunktet høyaktuelle Octavia-konkurrenter. Men i praksis blir de to rivalene betydelig dyrere enn Octavia.

OBS ganger to

Den som vurderer Octavia 2.0 TDI 4x4 L&K skal imidlertid være klar over to ting. For det første vil bilen bli rundt 18.000 kroner billigere i sammenheng med det nye avgiftssystemet som høyst sannsynlig trer i kraft over nyttår. For det andre har Skoda annonsert at Octavia Scout vil bli introdusert "tidlig neste år". Octavia Scout har enda høyere bakkeklaring enn Octavia 4x4 og et Audi Allroad-inspirert design. Vi venter spent på denne bilen, som muligens vil fremstå som et enda bedre kjøp enn Octavia 4x4.

  • Du finner mer informasjon om pris, utstyr og tekniske data her.
  • Store bilder finner du her.
  • Plass og komfort fikk behørig omtale første gang vi testet Octavia stasjonsvogn.
  • Her finner du mer Skoda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder