Konklusjon og konkurrenter

BMW 520d fremstår som et meget interessant sedan-kjøp i premiumklassen - at effekten er lavere merkes omtrent ikke, mens utslaget prismessig merkes ganske godt.

Vis mer


BMW 520d koster fra 436.000 kroner - 457.000 med automatgir. Da er det absolutte minimum av hva man kan forvente av komfortutstyr på plass, og dessverre et år kortere nybilgaranti enn det konkurrentene byr på. Vi minner om at bilen på bildene var forsynt med diverse ekstrautstyr deriblant M-sportspakke, spoiler og felger samt en komfortpakke til 37.000 kroner som innbefatter parkeringssensorer, bi-xenonlys, klimaautomatikk samt skinninteriør ("Dakota") - og mere til. Selv uten navigasjonssystem ender testbilprisen på 618.000 kroner med vinterhjul, frakt og årsavgift.

520d vs 520d

Vis mer


Den mest nærliggende konkurrenten er selvfølgelig BMW 520d - med 163 hestekrefter. Som tidligere nevnt er forskjellen på de to motorene i realiteten så marginal at vi avskriver den sterkere varianten som uinteressant i forhold til prispåslaget. Hadde det dreid seg om bensinmotorer ville det stilt seg noe annerledes da man kanskje ville vært litt frustrert over redusert drag ved høye turtall. Vel går det kjappere (på papiret) fra 0 til 100 med 163 hester, men under normal kjøring og ved forbikjøringer er altså 150-hesteren helt på høyden. Med andre ord: Ingen god grunn til å betale såpass mye ekstra for de 13 hestekreftene.

Kjører forbi det meste

Når det gjelder konkurrentsammenligningen er situasjonen mer eller mindre den samme som da vi testet 163-hesters-versjonen med det unntak at BMW nå fremstår som enda sterkere konkurransemessig. Nå ser vi dessuten på sedaner mens vi dengang sammenlignet stasjonsvogner. Mercedes E200 CDI er mye dyrere om enn bedre utstyrt. Den kan dessuten bare skilte med 136 hester og mer sedate kjøreegenskaper. Saab 9-5 har en bortimot like sprek motor i sin versjon 1,9 TID, men er ellers forbikjørt tross sin lavere pris. Volvo S80 kunne vært et alternativ men blir ganske mye dyrere og må opp i 2,4 liters slagvolum for å hente ut sammenlignbare krefter.

Kun Audi truer

Vis mer


Da gjenstår nok en gang Audi A6 som er en moderne, stor og komfortabel bil av ypperste premiumklasse. A6 2,0 TDI Multitronic koster 464.000 kroner men er noe bedre utstyrt enn BMWen. Motoren er ikke på høyde med BMW.maskinen og Audi har forhjulsdrift. Videre er ikke Multitronic-kassen en god automat som BMWens, men en trinnløs transmisjon. Her kan det stå mellom forskjeller på smak og behag og den ene eller den andre kan fremstå som mer konkurransedyktig. Til syvende og sist mener vi at den som prioriterer dynamikk og kjøreglede vil velge BMW mens den som ser mer generelt etter bilverdi for pengene vil gå for Audi A6. Tre års nybilgaranti er dessuten verdt en del mer enn to...

Pris og spesifikasjoner

Store bilder finner du her.

Her finner du, for utfyllende detaljer, testen av BMW 520dA Touring.

Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder