Konklusjon og konkurrenter

Når man nærmer seg eller endog passerer en halv million kroner er det en del å velge i hvis man ønsker en velutstyrt mellomstor stasjonsvogn med kraftig dieselmotor. Og man kan kreve en viss premium-følelse på kjøpet.

Vis mer
Vis mer


Premium-følelsen er tilstede hos Volvo idag. I V50 er den av det "tekno"-typete og kjølige slaget. Sydover i Europa representerer denne stilen visstnok noe typisk skandinavisk - seriøst og med kvalitetsfølelse. Vi har alltid satt pris på interiøret i siste generasjon S40/V50, men vi har nylig oppdaget at et premium-interiør kan formidle et element av livsglede i tillegg til kvalitetsfølelsen - det er Alfa-Romeo-stilen i 159-modellene. Som vanlig med ytterpunkter - et spørsmål om kultur, smak og behag.

Testeksemplaret hadde utstyrsnivå Summum, og med unntak for navigasjon, telefon og nøkkelfri løsning får man da med det meste av utstyr. Summum kan nemlig skilte med skinnseter, elektrisk regulerbart førersete med minnefunksjon, bixenon frontlykter, alarm og ryggesensor. Summum-kunden får også rattbetjent fartsholder, regnsensor, automatisk nedblendbart bakspeil, elektrisk innfellbare sidespeil med innstegsbelysning samt skinntrukket ratt og girspakkkule.

Rattbetjent stereoanlegg med CD-veksler, elektronisk klimaanlegg med to soner, kjørecomputer, tåkelys og 17-toms alufelger følger også med på kjøpet. Sikkerheten ivaretas blant annet av ESP, seks kollisjonsputer, aktive seter for å forhindre nakkesleng, beltestrammere i for- og bakseter samt sikkerhetsnett mellom bakseter og lasterom.

Som vanlig i våre konkurrentsammenligninger gjør vi oppmerksom på at alle priser er før de sure ekstrautgiftene - som kan variere en god del.

Alfa og Mercedes

Alfa-Romeos 159 Sportwagon kunne vært en skummel konkurrent, men for å være med på notene motormessig må vi klatre fra 1,9 JTD på 150 hester til 2,4 JTD på 200 hester. Det er den motoren som greier å gi Alfa 159 sammenlignbare ytelser, for Alfaen er en mye tyngre bil. Den blir imidlertid rent for dyr - fra 570.000 kroner.

Det er også nærliggende å kikke på Mercedes. En C 220 CDI T koster omtrent det samme som D5 og er nesten like sterk, men blir for effektsvak med sine 150 hester. 0-100 på 10, 5 sekunder blir for svakt i forhold til D5's 8,5. Mercedesen er også en utpreget komfort-bil.

Mer relevant: Audi og BMW

Vis mer


Audi har introdusert en 170-hesters variant av sin 2,0 TDI. Pris: fra 428.000 kroner med forhjulsdrift, 458.000 kroner i versjonen Avant Quattro Advance. Her er altså firehjulsdrift med på kjøpet. Den har et dreiemoment på 350 newtonmeter ved 1.750 omdreininger. Ytelsene matcher forøvrig V50 D5 (0-100 på 8,5 sekunder), og Audien - som også er rommeligere - fremstår som et bedre kjøp.

BMW 320d er også en direkte konkurrent. 163 hestekrefter ser en del svakere ut på papiret, men vår erfaring viser at med denne motoren har men krefter så det holder, og de leveres på en forbilledlig kultivert og overbevisende måte. 0-100 på 8,8 sekunder er ikke så mye svakere enn Volvoens tid på 8,5. Interessant til 446.000 kroner for en 320d Touring Advantage selv om man må plusse på en del for utstyr for å matche V50 D5 Summum.

Passat 2,0 TDI DPF 170 hk...

Vis mer


Vi synes vi må ta med det mest relevante eksempelet på en konkurrent utenom premium-klassen, og da er Passat stasjonsvogn det naturlige valg. Høy kvalitetsopplevelse, god funksjonalitet og en god del bedre plass kan kombineres med en kraftig 170-hesters versjon av VWs 2,0 TDI-motor, et dreiemoment på 350 Nm som på D5, partikkelfilter og den utmerkede DSG-girkassen. Pris: 417.000 kroner i utførelse Comfortline og 426.000 kroner som Sportline. Her får man en god del mer bil for pengene.

...eller hvorfor ikke Volvo V50 2,0D

Vis mer


Men hvis det er Volvo man gjerne vil eie men synes at D5 blir rent for dyr er det greit å vite at det finnes et adskillig rimeligere alternativ innen familien som også byr på respektabel diesel-kraft (320 Nm mot 350 i D5) og gode ytelser men altså tilpasset et mer beskjedent budsjett. Vi sikter til Volvo V50 2,0D som vi har testet tidligere og som koster fra 342.000 kroner (387.000 i Summum-versjon). Den er imidlertid utstyrt med en - riktignok svært god - manuell girkasse. Vil man ha diesel og automat er det ingen vei utenom D5 hos Volvo.

Konklusjonen må dermed bli at V50 D5 er en svært tilfredsstillende bil med en motor som gir en meget god kjøreopplevelse. Imidlertid ville vi heller gått for en Audi A4 quattro eller en BMW 320d hvis vi først skulle bruke så mye penger. Eller vi kunne velge å være mer rasjonelle og anskaffet Passaten - eller kanskje enda heller spart en god del penger uten å renonsere på det beste ved Volvo V50, og kjøpt en 2,0D. V50 D5 blir etter vår mening kort og godt for kostbar i forhold til det du får igjen.

  • Pris, tekniske data og spesifikasjoner finner du her.
  • Store bilder finner du her.
  • Detaljert test av den sterke to-liters dieselversjonen, som også omhandler plass og komfort, finner du her.
  • Grundig test av toppversjonen av V50 her.
  • Test av rimeligste dieselversjon finner du her.
  • Her finner du mer Volvo-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder