Konklusjon og konkurrenter

Mitsubishi kompliserer dette siden de er de eneste som har ESP på sin L200. Ser vi bort fra ESP, blir konkurransen en helt annen.

Vis mer


Mitsubishi leverer ESP (antiskrens) på enkelte av sine modeller. Det gjør ikke konkurrentene, og selv ikke Toyotas oppgraderte Hilux vil få det med det første. Vi mener det er spesielt graverende at ikke denne biltypen har ESP siden kjøreegenskapene i klassen ikke er mer enn middels, og at de generelt sliter med veigrepet. Siden Navara bygger på Pathfinder, som har ESP, er det uforståelig for oss at ikke Navara også har det.

Automatgir begynner også å snike seg inn i denne klassen, og både Toyota Hilux, Mitusbishi L200 og Nissan Navara finnes med automatgir med gitte motorer. Toyota har ikke hatt det frem til nå, men en ny modell med treliters motor og automatgir er på plass om ikke lenge.

Vår testbil hadde riktignok ikke automatgir, men vi ville personlig vurdert det sterkt.

Luksuriøs og sterk

Nissan Navara er en luksuriøs modell som er veldig moderne sammenlignet med konkurrentene. Den koster også litt ekstra, men vi mener at man får det igjen i form av komfort, kjøreegenskaper og ikke minst motorkraft. Motoren er som tidligere nevnt voldsomt sprek, og skiller seg sterkt fra resten av klassen.

Navara 2.5 dci SE med manuell girkasse koster 328.500 kroner.

Konklusjon

Hvis man er på jakt etter maksimal sikkerhet og vil ha elektronisk stabilitetsprogram, da er Mitsubishi L200 valget. Vi mener imidlertid at det totale bildet er litt mer komplisert enn som så, og at en del kunder også vil vurdere andre kvaliteter ved bilene. Toyota Hilux har hatt en sterk posisjon i klassen, og kommer nå med oppgraderte motorer med 120 og 171 hestekrefter. Dette gjør den bilen mye mer aktuell. Ingen kommer likevel opp mot Navara i motoreffekt, dreiemoment og "premiumfølelse". Der er den best i klassen.

Tekniske data finner du her.

Her finner du mer Nissan-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder