Konklusjon og konkurrenter

Vi vil ikke underestimere verdien av et varemerke. Cadillac lyder bra i ørene til de aller fleste voksne mennesker. Men bortsett fra at BLS gir bilkjøpere enda en valgmulighet, en amerikansk variasjon for dem som tiltrekkes av det, har vi vanskelig for å finne argumenter som fremhever BLS i sin klasse.

Vis mer


For å ha nevnt det - bilen kommer også med tre forskjellige bensinmotorer:
2,0 turbo med 175 hester koster fra 400.000 kroner. 2,0 turbo med 210 hester koster fra 490.000 kroner. Og 2,8 turbo (V6) med 255 hester koster fra 650.000 kroner. Alle disse kan leveres med automatkasser til en ekstrapris på cirka 22.000 kroner.

Dieselen mest fornuftig

Uten å ha prøvd bensinutgavene, vil vi uansett tro at den testede 150-hesters dieselmotoren blir bestselgeren av BLS, jevnt fordelt på manuell og automatgir. Og det er helt greit. Man skal ha helt spesielle bensinpreferanser for å velge den omtrent like dyre, minste bensinmotoren.
2,0 turbo med 175 hester har litt mer toppeffekt, ja, men som man må jobbe hardt for å utnytte, helt ute av synk med bilens karakter. Mye av det samme gjelder den mellomste bensinmotoren, hvor man bare får marginalt mer motorglede for rundt 90.000 ekstra kroner.
Og den store V6eren med 255 hester? Vel, den passer godt til det amerikanske imaget med mye kraft. Bytter man samtidig ut setene til noe bedre, kan man sikkert ha glede av denne kraften også. Men det er mye penger for en mellomklassesedan som strengt tatt ikke byr på andre spesialiteter enn et kjent varemerke og amerikansk fortolkning av europeisk bilsmak.

Konkurrentene

Vis mer


En nær konkurrent er selvsagt Saab 9-3 Sport Sedan 1,9 TiDS med automatgir. Altså mer eller mindre samme bil, motor og girkasse. Med omtrent samme det utstyrsnivå, Vector-utgaven, koster Saaben fra 410.000 kroner. Altså er den ørlite billigere enn den testede BLSd. Men også mye "eldre", mens BLS fortsatt har nyhetens interesse.

BLS konkurrerer helt klart med biler som Audi A4 og BMW 3-serie. A4 med 2,0-liter og 140 hester og Multitronic, begynner på pris rett over 400.000 kroner. Det samme gjør en 320d LE automat, men som har sammenliknbare 150 hester. Disse bilene er åpenbart sikrere kort å eie enn Cadillacen - gjennomprøvde og kjente biler som er like lett å kjøpe som de er å selge. BLSens fortrinn er utelukkende at den er en ny og ukjent bil, men med klingende logo.

Også både Volvo S60 og Mercedes C 220 CDI er klare konkurrenter. Det er dette sjiktet Cadillac ønsker å konkurrere med. Begge disse bilene leveres imidlertid med enten svakere motorer eller høyere pris, så om BLSen kommer godt ut av en sammenlikning er mye avhengig av hvor mye du verdsetter merkevaren til.

Og ser du generelt på hva du får for pengene av motor, plass og funksjon om du et øyeblikk fjerner logoen fra grillen, ja da kommer du ikke utenom langt rimeligere biler som Ford Mondeo (kommer snart i ny versjon), Volkswagen Passat og Opel Vectra.

Konklusjon

Vis mer


BLS er et posisjonerende varemerkeprosjekt, og bringer lite nytt til torgs. Cadillac klinger nok fortsatt bra hos svært mange, og kanskje mer enn de fleste merker hos folk som ikke har noe utpreget forhold til bil. Det henger en duft av amerikansk glamour over Cadillac. Og det er nok det beste vi kan si om bilen - at merkenavnet alene kan vekke gode følelser. For nøkternt sett kunne det like godt stått Hyundai på emblemene. Bilens svakeste punkt er forsetene, og alene en god grunn til ikke å kjøpe bilen. For øvrig er den helt grei.

Pris, utstyr og tekniske data finner du her.

Store eksteriørbilder av Cadillac BLSd her.

Store inn- og utvendige detaljbiler der.

Relaterte artikler:

  • Cadillac for Ola og Kari
  • Euro-Cadillac heter BLS