Konklusjon og konkurrenter

Tucson CRDi kan skilte med en mye bedre motor enn tidligere. Forøvrig har den beholdt sine sterke og svake sider. Men tap av fordelen det var å ha automatgir veier i markedet og bilen har ingen synderlig prisfordel å vise til.

Vis mer
Vis mer


393.000 kroner koster Tucson 2,0 VGT GLS, som er eneste dieseldrevne versjon på markedet i dag. Da er utstyrsnivået helt kurant; seks kollisjonsputer og ESP (antiskrens) er på plass, likeledes automatisk klimaanlegg, tåkelys, elektrisk justerbare og oppvarmede sidespeil, elektriske vindusheiser foran og bak, kjørecomputer, fartsholder, sotede vinduer bak og separat åpning av vinduet i bakluken. Ett viktig unntak er at bilstereo er ettermontert tilleggsutstyr da det opprinnelige integrerte anlegget ikke er tilpasset våre forhold. Tilgjengelig ekstrautstyr forøvrig begrenser seg i hovedsak til skinninteriør og metallic lakk.

Vi ser her utelukkende på konkurrenter med dieselmotor.

Kia Sportage

Den mest direkte konkurrenten er naturlig nok søskenmodellen fra Kia. Subjektivt sett foretrekker vi Kia når det kommer til design - både utvendig og innvendig. Men Kia tilbyr i tillegg en større variasjon av pakker rent produktmessig. Motor og kjøreegenskaper er på samme nivå. Sportage CRDi med skinninteriør og elektrisk drevet takluke kommer på akkurat 400.000 kroner.

RAV4 & Co.

De veletablerte aktørene i dette markedet heter Toyota RAV4, Nissan X-Trail og Suzuki Grand Vitara, alle med dieselmotorer som har minimum 300 newtonmeter dreiemoment. Hver og en har sine argumenter, men Tucson forsvarer seg godt på områder som komfort, lettkjørthet og delvis på utstyrsnivå. Rent matematisk blir imidlertid Tucson slått på verdianalyse; alle disse bilene vil fremstå som et økonomisk mer fornuftig valg med dagens kriterier og antatt verditap over tid.

Vis mer


Klassikerne Land Rover Freelander og Honda CR-V kommer i disse dager i helt nye utførelser og må avventes. Annonsert pris på splitternye CR-V med den briljante 2,2 dieselmotoren på 140 hester er fra 390.000 kroner. Freelander vil antakelig bli en god del dyrere.

Eller vent og se...?

Det er et tett program i folke-SUV-kategorien i nær fremtid. Jeep Compass, Opel Antara, Chevrolet Captiva - alle vil kjempe om publikums gunst med de mest tidsmessige løsningene.

Trenger du SUV?

Så kommer til slutt spørsmålet (Vi snakker om opp mot 400.000 kroner): Har du hengt deg opp i SUV-idéen og glemt at man kan få mer bil for pengene hvis man ikke trenger firehjulsdrift og høy bakkeklaring men vil ha en godt motorisert familiebil - med mer bagasjeplass og jevnt over bedre kjøreegenskaper? Eksempler er VW Passat 2.0 TDI 140 hk Sportline (371.000 kroner fore stasjonsvognen), og til og med Jaguar X-type 2.0 D stasjonsvogn (393.000 kroner). Og mange, mange fler.

Pris og spesifikasjoner finner du her.

Store bilder finner du her.

Test av Kia Sportage med den samme motoren finner du her.

Test av storebror Santa Fe med diesel og automat.