Konklusjon og konkurrenter

Kyron er ikke en bil vi uten videre vil anbefale. I et sikkerhetsperspektiv virker kjøreegenskapene å være i nedre grenseland av den standarden vi forventer i dag. Bilen er imidlertid uten konkurranse når det gjelder å se ut som en by-SUV og samtidig ta seg fram som en jeep.

Vis mer
Vis mer


Med sin spesielle deltids 4x4-løsning er ikke Kyron noe for dem som først og fremst ønsker ekstra veigrep og sikkerhet om vinteren. I ekstreme tilfeller funker det nok, for når veiene er nedsnødd og trafikken kryper fram, da er Kyron i sitt ess. Men ikke ved blanda kjøring på bar vei og glatte. Som for eksempel på innfartsveiene til og fra Oslo en vanlig arbeidsdag, for da kan du ikke bruke firehjulsdriften. Konkurrentene har derimot firehjulstrekk som kobler seg inn ved behov, og som tåler alminnelige hastigheter.

ESP som sliter

Ved normal kjøring med ren bakhjulsdrift kan vi egentlig bare skryte av kjørekomforten. Problemet er at bilen ikke virker å ha de sikkerhetsreservene man nå forventer, verken i sammenlikning med vanlige stasjonsvogner, enn si konkurrerende SUVer. Antiskrenssystemet sliter åpenbart med å holde kontroll på bilen når hjulene begynner å skli, og vi er redd en brå unnamanøver fort kan slå fullstendig krøll på bilens chassis.

Amerikansk i sjelen

Vis mer
Vis mer


Kyron kan derimot passe godt for den gruppen bilkjøpere som enten bor på landet og prioritere framkommelighet framfor fart. Eller for dem som har hytte som ligger skikkelig uveisomt til. Eller campingvogn eller båt på henger. Bilen kommer tross alt med 2.300 kilo trekkraft, god plass og mye utstyr, som gjør tiden du tilbringer i den er høyst behagelig.
Kyron har i det hele en mer amerikanske karakter enn de øvrige europa-tilpassede SUVene på markedet, noe som blant annet understrekes av sidespeil hvor det står "objects in mirror are closer than they appear", samt at dashbordklokken bare går i 12-timersrunder. Men kanskje også derfor har den sin drivverdige nisje i Norge? Kyron er dessuten skikkelig tøff å se på.

Mot Hyundai Santa Fe?

Nærmeste konkurrent til den testede Top Line til 485.000 kroner er nok den 7.000 kroner dyrere Hyundai Santa Fe 2,2 CRDI GLS automat til 492.000 kroner. Fordi Hyundaien er like stor og koreaner, og dessuten har tilsvarende motor og automatgir. Motoren er rettere sagt noe større, med 2,2 liter, 150 hester og 335 newtonmeter. Den er også litt lettere og raskere og har firehjulsdrift som trår til ved behov. Fordelen ved å vurdere Santa Fe, er også at den kan leveres med manuell gir, som gjør den prismessig sammenlignbar med den rimeligste Kyronutgaven. Santa Fe kan også leveres som syvseter om ønskelig. Det du får ekstra på Kyron Top Line er noe mer utstyr, som 18-toms hjul. I tillegg har den bedre terrengegenskaper med lavgir og utforbakkeassistent.

Mot Kia Sorento?

Også Kia Sorento er en slags konkurrent, men er både dyrere og tregere og eldre. Med 2,5-liters dieselmotor på 140 hester og femtrinns automatkasse koster Sorento 530.000 kroner, og leveres da med blant annet reduksjonsgir og skinninteriør.

Mot Chevrolet Captiva?

Langt mer relevant er derfor helt nye og 7.000 kroner billigere Chevrolet Captiva 2.0 LT VCDi 4WD, som nå er priset på akkurat samme nivå, men som syvseter. Den har 150 dieselhester, automatgir og dessuten raskere akselerasjon. Vi har verken sittet i eller kjørt Captiva enda, men om du klarer deg uten reduksjonsgir, virker dette ut fra spesifikasjonene som et langt bedre kjøp.

Mot Toyota RAV4?

Og hvordan vurderes Kyron opp mot Norges bestselgende, Toyota RAV4? Dyreste RAV4 med 177 hesters diesel koster 477.000 kroner, og er altså billigere enn testede Kyron Top Line. Da får du en moderne konstruksjon av beste merke og mer miljøvennlig motor. Ulempen er at RAV4 er mindre, og ikke har automatgir. Den har heller ikke terrengegenskapene til Kyron. Til gjengjeld er den proppfull av japansk sikkerhetsteknologi som holder deg på veien.

Mot Honda CR-V?

Vis mer


En høyst aktuell konkurrent blir også nye Honda CR-V. Utseendemessig henger Kyron og CR-V sammen som erteris, som nye og moderne crossover-SUVer. Men under skallet går de i hver sin retning. Mens Kyron er en jeep i crossoverforkledning, er CR-V en stadig mer personbilaktig sak i crossoverforkledning. CR-Ven er litt kortere enn Kyron, men det nyeste innen japanske plassutnyttelse veier langt på vei opp for dette. Ulempen med CR-V er at den ikke kan leveres med automatgir. Til gjengjeld vil du kunne få den i januar fra 390.000 til 440.000 kroner avhengig av utstyrsnivå. Da har CR-Ven en 2,2-liters diesel med sekstrinns girkasse.

Kyron i motbakke

Vis mer


Så når Kyron i tillegg stiger ca. 40.000 kroner i avgifter fra nyttår... da har bilen veldig mange poenger mot seg. Merk imidlertid at importøren vurdere å få inn en utgave også med manuell gir, som kan dempe noe av avgiftssmerten.

Pris, utstyr og tekniske data får du oversikt over her

Store bilder av hele bilen finner du her
Store bilder av detaljer finner du her
Store bilder av interiøret finner du her