Konklusjon og konkurrenter

Etter testen av 1,6-litersversjonen kom vi til at bilen var av de aller beste i klassen men for tung og for dyr. Konklusjonen på dagens test blir noe annerledes.

Vis mer
Vis mer


Peugeot 207 er ingen billig bil, og i bensinversjon kommer den heller ikke til å bli det. Imidlertid må vi presisere at 1,4 X-Line kommer heldigere ut enn de mer motorsterke variantene vi har testet.

1,4 sterkere

1,4-motoren er nemlig så bra at man ikke egentlig behøver dagens 1,6-variant, som forøvrig er på vei ut. 1,4 er dessuten en god del lettere, og dette slår også positivt ut. Ytelsesmessig er dermed ikke forskjellen enorm, og konkurransemessig kan vi sammenligne testbilen med omtrent de samme bilene. 1,4-literen fremstår dermed som en sterkere 207 enn 1,6-literen i konkurranse med de tøffe rivalene av nyere dato.

Mye nytt og bra

De direkte konkurrentene har gjerne motoreffekt på mellom 80 og 100 hestekrefter og et utstyrsnivå som i beste fall er like bra som på 207. Vi ser kun på femdørsvariantene. Nyeste konkurrent er Opel Corsa, som vi prøvekjørte for noen uker siden. Bilen er svært nær, men vi opplevde den som mindre komfortabel samtidig som den ikke føltes mer velkjørende. Corsa 1,4 Enjoy med 90 hester koster fra 194.000 kroner.

"Årets Bil", Renault Clio, er også ganske nær men vi syntes den føltes litt "dvaskere" og ble ikke overbevist av 1,4-motoren på 100 hester. Ellers en svært kompetent småbil den også - og med bedre bakseteplass. 193.000 kroner i utførelse "Autenthique".

Toyota Yaris er en meget god "All-rounder" uten å være like stillegående og komfortabel. Den er mindre og med bedre plassutnyttelse, men kjøreegenskapene ligger etter vår mening hakket under. Yaris 1,3 Sol med 87 hestekrefter koster fra 198.000 kroner.

Outsidere

Vis mer


Utvalget når det gjelder småbiler er svært bredt, og vi kan nevne aldrende men fortsatt aktuelle modeller som VW Polo (191.000 kroner for 1,4 Comfortline med 80 hestekrefter) og Ford Fiesta. Denne koster 187.000 kroner i velutstyrt Ghia-utførelse og 1,4/80 hester. Av de beste småbilene må vi også nevne Mitsubishi Colt (189.000 kroner for en 1,3 Invite Cool med 95 hestekrefter), som er mindre dynamisk å kjøre men romslig og fleksibel.

Harmoni har vært gjennomgangstema under denne testen, og skulle vi valgt en småbil til rett under 200.000 kroner i dag ville 207 stått meget sterkt blant kandidatene. Skulle vi valgt en versjon av 207 med henblikk på forholdet pris/ytelser ville også 1,4 med 88 hester kommet øverst på listen. Ingen småbil peker seg ut som et klart bedre kjøp.

Pris, utstyr og spesifikasjoner finner du her.

Store bilder finner du her.

Første og grundigste test av 207 finner du her.

Test av en ganske dyr 207 GT med klasse finner du her.

Her finner du mer Peugeot-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder