Konklusjon og konkurrenter

Alfa 159 er i utgangspunktet ikke en bil man velger av fornuft alene, dette er en bil man forelsker seg i. Kan man klare seg med 120 hester? Ja. Blir man mer fornøyd med 150 hester? Ja. Og verdien følger tross alt bilen ved eventuelt salg.

Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Vi har i tidligere test av bilen konkludert med at man får en lekker, svært velkjørende og relativt velutstyrt stasjonsvogn, men hvor verken bakseter eller lasterom lever helt opp til de forventingene spesielt barnefamilier har til en stasjonsvogn. Det er likevel tross alt en stasjonsvogn, og hvis følelsene og bilgleden teller nok til at man tar seg bryet med å pakke litt smartere, ja da er bilen en sterk kandidat.
Om det er verdt å betale 47.000 kroner ekstra for den økte akselerasjonen og kjøregleden 150-hesteren gir over 120-hesteren, må nødvendigvis bli opp til hver enkelt. Utlegget vil uansett gjenspeile seg i bruktverdien, hvilket vil si at om du selger bilen når verdien er halvert, får du antagelig omtrent halvparten av det ekstra utlegget tilbake.

Konkurrenter i egne rekker

Nærmeste konkurrenter er nok aller først samme bil, men med utstyrsnivåene over og under, og motoralternativ over og under. Men man skal holde tungen beint i prislisten hos Alfa; 159 Sportwagon leveres i ikke mindre enn 19 kombinasjoner av motor, girkasse og utstyrsnivå. Prisene strekker seg fra 350.000 til 770.000 kroner, som betyr at dyreste utgave er over 100 prosent dyrere enn den rimeligste.

Testbilen var en Alfa 159 Sportwagon Distinctive med manuell girkasse og 150 dieselhester. Distinctive er i utgangspunktet høyeste utstyrsnivå på Alfa-modellene, og skal samtidig være lagervarebilene. På et lavere prisnivå enn testbilen i prislisten finner du også samme bil/motor, men med Progression og Progression + utstyrsnivåer, som begge kan leveres med manuell giring og automatkasse. Disse må spesialbestilles (det må i følge prislisten strengt tatt alle modeller, unntatt Distinctive-utgavene med 120 hester diesel og 160 hester bensin med manuell girkasse).

Testbilen har altså en listepris på 430.000 kroner. Det er 20.000 kroner over samme bilen i Progression utstyrsversjon, dessuten 20.000 kroner dyrere enn en tilsvarende utstyrt sedan. Og ønsker du Distinctive utstyrsnivå og automatgir, må du opp i 450.000 kroner.
Testbilen var dessuten utstyrt med skinnseter til 15.000 kroner, en spesiell Titanio-lakkering til 6.500 kroner ekstra, Xeneon-lys til 8.000 kroner og en del andre småplukk som til sammen gir sluttsum 466.000 kroner.

Konkurrenter andre merker

Vis mer
Vis mer
Vis mer
Tør du se meg inn i øynene og si at jeg er stygg? Vis mer


Så vidt vi kan se, kommer Alfaen dessuten godt ut i sammenlikning med Audi A4 og BMW 3-serie. Forskjellige utstyrsnivåer og motorytelser gjør millimetersammenlikning av modeller til en litt søkt øvelse.

En såkalt Jato-sammenlikning, som justerer alle faktorer opp mot hverandre, gir Alfaen en pen liten fordel i forhold til Audi A4 2.0 TDI Avantmed sekstrinns manuell girkasse og 140 hester. Og enda større er prisfordelen mot en BMW 320d med 163 hester. På den annen side - om du for eksempel foretrekker motor fremfor komfortutstyr og har litt sans for Audi, så får du en A4 2.0 TDI Avant med sekstrinns manuell girkasse og 170 hester fra 428.000 kroner - altså kjappere og sterkere og 2.000 kroner under Alfaen med 150 hester og Distinctiv-utstyr.

Mercedes-Benz C-klasseer et annet alternativ. Her havner Alfaen midt mellom to C-utgaver, som likevel begge er betraktelig dyrere. Vi snakker om C 200 CDI T Avantgarde til 442.000 kroner (120 hester) og C 220 CDI T Avantgarde (150 hester) til 484.000 kroner.

Saab 9-3 1.9 TIDS 150 hk Vector kommer med akkurat samme motor som Alfaen, men med en drøyt 20.000 kroner lavere prislapp. Og den kommer med 17-tommershjul som standard, mot 16-tommere på Alfaen…

Volvo V70 er en annen traver som rent objektiv - om ikke emosjonelt - er verdt å sammenlikne med. Utgaven Volvo 2.4 D Kinetic koster 434.000 kroner, altså bare 4.000 kroner mer enn Alfaen, og det Volvoen taper i emosjoner og ytelser (126 hester) tar den igjen i bedre plass.

15.000 billigere neste år?

Dersom forslaget til nye bilavgifter går gjennom, ser det ut som om Alfa 159 1.9 JTDm 16V kan få en avgiftsreduksjon på nærmere 15.000 kroner. Men merk for det første at det ikke ligger automatikk i at importøren redusere prisen tilsvarende. Dessuten ser det ut som om samtlige av overnevnte konkurrenter får redusert avgiften med enda mer.

  • Mer om plass og komfort i Alfa 159 SW kan du leser her.
  • Tabell med pris, utstyr og tekniske data finner du her.
  • Store eksteriørbilder finner du her.
  • Store detaljbilder finner du her.
  • Her finner du mer Alfa Romeo-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder