Konklusjon og konkurrenter

GL-klasse er det nye store i SUV-premiumklassen. Pondus, motor, terrengferdigheter, komfort og syv gode seter. Mercedes GL 320 CDI kan til dels matches på punktene enkeltvis, men vi ser ingen som matcher på alle.

Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Mercedes overbeviser med nye GL. Ikke minst fordi de nå skilter med tre fete valgmuligheter i denne klassen; ”sportslige” ML, überklassiske G-klasse og digre GL. Dermed kan de skyte på konkurrentene med kanon. Og kundene - de kommer garantert fra et stort spekter av andre merker og biltyper, men også fra andre prosjekter. Se for deg reklameteksten ”Hytta ble for dyr og treig, så vi kjøpte en GL i stedet og drar på et nytt fjell hver helg”.

Mindre brautende

Totalinntrykket av GL er et kjøretøy som fyller alle imponeringskriterier som for eksempel en Q7 gjør, men uten å virke like brautende. Og hvor en Q7 nok kjører bedre på landeveien, har GL atskillig mer plass, syv seter for syv voksne, og terrengegenskaper som monner. Men så koster også en Audi Q7 3,0 TDI med 233 hk/500 Nm drøyt 150.000 kroner mindre enn GLen.
GL-klasse er vesentlig større og bedre terrengutstyrt enn BMW X5, også den nye modellen som snart kommer med syv seter. Nye X5 3,0d matcher imidlertid på ytelser, med 235 hk/520Nm, og det er grunn til å tro at også den har en startpris nær 150.000 kroner under Mercedesen.

Noen outsidere

Verken Porsche Cayenne eller VW Touareg er strengt tatt relevante å sammenlikne med, selv om det ikke vil hindre en frittenkende kjøper å se i begge retninger. Mercedes GL er monumental i forhold til nevnte biler, men har heller ikke samme dynamikken på veien.
Toyota Land Cruiser 100 diesel turbo automat er imidlertid en bil man bør kikke på om man føler behov for å snobbe ned uten å miste GLens egenskaper. Land Cruiseren er faktisk 85.000 kronere dyrere enn Mercedesen (alltid et pluss i rikingers øyne), men også litt svakere, tregere og mindre.
Land Rover Discovery er den eneste andre bil i klassen vi mener har noenlunde samme romslighet på tredje seterad, men kan ikke leveres med dieselmaskineri som matcher GL 320 CDI. Det stikk motsatte gjelder den lett oppfriskede Range Rover for 2007. Sjefsbilen har fått en åttesylindret diesel med 272 hester og 640 newtonmeter, som er mer enn match for 320 CDIen til Mercedes. Men så koster den også 250.000 kroner mer, og er riktigere å sammenlikne med GLens stordiesel, 420 CDI med over 300 hester og 700 newtonmeter. Range Rover har definitivt image og egenskaper som utfordrer GL-klasse, men den er samtidig kortere, tyngre og har kun fem seter.

Litt kannibal

Vis mer


Men Mercedes må også finnes seg i at GL stjeler kunder fra egen rekker, altså potensielle ML- eller G-klasse-kunder, som nå ser muligheten til å få i både pose og sekk. 320 CDI-motoren finner man jo i begge de andre utgavene, som koster henholdsvis 150.000 kroner mindre og 250.000 kroner mer.

Grønne skilter

Vis mer


De som eventuelt håper på å kjøpe GL som varebil, må imidlertid enn så lenge avvente og smøre seg med tålmodighet.
- Vi har ikke bestemt oss og avventer mer dokumentasjon fra Tyskland, får vi opplyst hos Mercedes-importøren.

  • Pris, utstyr og ytelser finner du her.
  • Store bilder av bilen finner du her.
  • Store bilder av detaljer finner du her.
  • Les vår test av ML 320 CDI her.
  • Les vår sammenlikningstest av ML 320 mot Q7 og Discovery her.
  • Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder