Konklusjon og konkurrenter

Den som går svanger med planer om å kjøpe seg en heftig motorisert kupé, kommer ikke utenom BMW 335i Coupé.

Vis mer


BMW 335i Coupé koster 771.000 kroner (792.000 med automatgir). Vi har i utgangspunktet kun to innvendinger mot bilen; det lave utstyrsnivået og den svake nybilgarantien (2 år). Bortsett fra dette har vi få kritiske merknader. Dagens testkandidat er nemlig en usedvanlig flott bil. For det første kan den skilte med en oppsiktsvekkende heftig og sterk motor og 0-100 på 5,5/5,7 sekunder. For det andre byr den på herlige kjøreegenskaper. Interiøret preges av høy kvalitet og bilen plasserer seg trygt innenfor premium-definisjonen. Og til å være en kupé er bilen både praktisk og romslig.

Konkurrenter i eget hus

Før vi går løs på de eksterne konkurrentene, må vi understreke at det ikke trenger være noen selvfølge at du lander på en 335i Coupé om du har bestemt deg for å legge igjen rundt 800.000 kroner hos en BMW-forhandler.

335i sedan

Vis mer


For det første er det viktig å være klar over at det også finnes en sedanutgave av 335i (306 hk/5,6 sek). Denne koster 732.000 kroner - 39.000 kroner mindre enn kupeen.

330i Coupé

Den som tviholder på kupé-konfigurasjonen skal også være klar over at 330i Coupé (272 hk/6,3 sek) vil kunne gi en følelsesmessig minst like sterk opplevelse som 335i. 330i Coupé er noe tregere, men har en fantastisk, selvpustende rekkesekser under pansret. Bilen koster 696.000 kroner, noe som betyr at man i tilfelle sparer 75.000 kroner.

Z4 3.0 Si Coupé

Vi skal heller ikke glemme nykommeren Z4 Coupé (test kommer snart på DinSide). Den som klarer seg uten bakseter skal være klar over at denne bilen tar kjøreglede til enda et høyere nivå enn 3-serie. Z4 3.0 Si Coupé (265 hk/5,7 sek) koster 683.000 kroner - 88.000 kroner mindre enn dagens testbil.

Z4 M Coupé

Vis mer


For ikke å snakke om Z4 M Coupé (343 hk/5,0 sek), som koster 960.000 kroner, rundt 190.000 kroner mer enn 335i Coupé.

630i

Det bør også nevnes at vi i denne prisklassen faktisk nærmer oss BMW 6-serie. BMW 630i (258 hk/6,5 sek) koster 903.000 kroner, 132.000 kroner mer enn 335i Coupé.

Mange utfordrere

I tillegg finnes det selvsagt flere aktuelle konkurrenter hos andre bilforhandlere - selv om svært få kan by på like høy effekt og en like voldsom dreiemomentkurve som 335i Coupé. Det er heller ikke mange av konkurrentene som kan by på like raus bakseteplass som dagens testkandidat.

Audi TT

Begge poenger gjelder i høyeste grad for nye Audi TT - verken motor eller bakseter kan måle seg med 3-serie Coupé. Til gjengjeld kan TT skilte med firehjulsdrift og lavere pris. Med 3,2-liters V6-motor og manuell girkasse (250 hk/5,9 sek) koster TT 681.000 (- 90.000 kr).

Mercedes-Benz C Sportcoupé og CLK

Vis mer


I likhet med BMW har også Mercedes-Benz flere fireseters kupeer på paletten, deriblant C Sportcoupé og CLK. Ingen av dem har like god bakseteplass som 3-serie Coupé, men begge er noe større enn klassesnittet. Både C Sportcoupé og CLK er bakhjulsdrevne og begge er tilgjengelige med en 3,5-liters V6-motor som yter 272 hestekrefter. C 350 Sportkupé (6,4 sek) koster 709.000 kroner (- 65.000 kr), mens CLK 350 (6,7 sek), som kun er tilgjengelig med automatgir, koster 849.000 kroner (+ 78.000).

Alfa Romeo Brera og GT

Også italienske Alfa Romeo kan friste med to kandidater; Brera og GT. Den firehjulsdrevne Brera 3.2 V6 (260 hk/6.8 sek) koster 770.000 kroner, ganske nøyaktig det samme som 335i Coupé. Den like vakre GT 3.2 V6 (240 hk/6.7 sek) er betydelig rimeligere og koster 680.000 kroner (- 91.000 kr).

Volvo S60 R

Volvo S60 R (300 hk/5.7 sek) er riktignok en sedan, men må nevnes i denne sammenhengen. Denne firehjulsdrevne svensken koster 817.000 kroner (+ 46.000 kr).

RX-8, 350Z, Cayman, 407 Coupé og Crossfire

Vis mer


For å farvelegge bildet kan vi også ta med fireseteren Mazda RX-8 (231 hk/6,4 sek) som kan bli din for 555.000 kroner (- 214.000 kr). Og siden vi allerede har nevnt BMWs egen toseter, nevner vi også Nissan 350Z (300 hk/5,8 sek), som koster 778.000 kroner (+ 7.000 kr).

Hvis kjøreglede er målet må man ikke glemme Porsche Cayman S (295 hk/5,4 sek), som koster 950.000 kroner (+ 179.000 kr). Fireseteren Peugeot 407 Coupé 3.0 V6 (211 hk/8,7 sek/630.000 kr) og Chrysler Crossfire (215 hk/6,5 sek/619.000 kr) kan også nevnes i forbifarten, selv om disse motoriseringene blir i svakeste laget i denne sammenhengen.

Konklusjon

BMW 335i Coupé har mange konkurrenter, men takler etter vårt syn konkurransen svært godt. Bilen er riktignok ikke best på alle områder, men er blant de beste i så godt som alle disipliner. 335i Coupé kan etter vårt syn skilte med en kombinasjon av motor, kjøreegenskaper, plass, pris og opplevd kvalitet som ingen av konkurrentene etter vårt syn matcher. BMW 335i Coupé er dermed en bil som trygt kan anbefales.

  • Du finner mer informasjon om pris, utstyr og tekniske data her.
  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder