Konklusjon og konkurrenter

Roomster er en moderne bil, et praktisk og rommelig fremkomstmiddel som oppleves som velkjørende og velbygd. Den er original men ikke epokegjørende. Direkte konkurrenter er det ikke mange av, og de kommer litt på siden av konseptet. Vi ser Opel Meriva, til tross for en noe annerledes tilnærming til samme type kundebehov, som den muligens farligste konkurrenten.

Vis mer
Vis mer


Som vi så innledningsvis tilbyr den norske importøren Roomster med et helt OK utstyrsnivå fra grunnen av. Vi tror den jevne forbruker vil greie seg helt bra med utførelsen Style (antiskrens, seks kollisjonsputer, høyde- og lengderegulerbart ratt, klimaanlegg, stereo, el-vinduer og el/varmespeil...). Derimot innbiller vi oss at den minste motoren på 65 hestekrefter kan bli i spedeste laget, særlig med full last. I praksis vil vi derfor anse at en OK motorisert og utstyrt Roomster starter på rundt 205-210.000 kroner.

Varepersonbiler

Har man behov for rimelig bil men masse plass finnes det noen få alternativer på markedet. Den klassiske franske trioen heter Citroën Berlingo, Peugeot Partner og Renault Kangoo. De to førstnevnte har enda mer bagasjeplass enn Roomster, i hovedsak fordi de er en god del høyere. De tre skilter med sammenlignbare priser i utgangspunktet (fra rundt 190.000 kroner), men er mindre velkjørende, har mindre moderne aspekt og lavere opplevd kvalitet - og havner dessuten i lite konkurransedyktig prisleie hvis man korrigerer for utstyrsnivå. Det samme gjelder i stor grad Fiat Doblo selv om denne prismessig kommer heldigere ut. Felles for disse fire er at de er utviklet parallelt som person- og varebil, og kompromissene merkes. Roomster er derimot en personbil i utgangspunktet. VW Caddy kan også nevnes; denne er imidlertid en varebil forkledt som personbil. Den er dessuten en god del dyrere.

Skoda Fabia Stasjonsvogn

Vis mer


Ønsker man å spandere litt mindre penger kan man selvfølgelig se på Skoda Fabias stasjonsvognutgave. Den er like lang men en god del lavere enn Roomster, men er altså billigere: 156.000 kroner for rimeligste utgave med 1,2-liters motor på 55 hester og 236.000 for toppversjonen 1,9 TDI Elegance. Her mister man imidlertid fordelen med Roomsters plass og praktiske sider.

Opel Meriva

En egen klasse biler har vokst frem de siste årene - de såkalte mini-fleksibilene. Senest ankomne i klassen er Nissan Note, som vi testet i sommer. Renault Modus er også en slik bil, likeledes Peugeot 1007, som kan skilte med elektriske skyvedører. Ingen av disse kan imidlertid true Roomster på forholdet pris/plassutnyttelse. Det kan derimot Opel Meriva, som vi allerede har utropt til beste kjøp i sin klasse og som har en enklere fleksi-løsning enn Roomster. Opel Meriva 1,4/90 hk Essentia koster fra 190.000 kroner; Meriva 1,7 CDTI/100 hk koster fra 249.000 kroner.

Konklusjon

Roomster altså ingen revolusjonær bil, men den er alt i alt et trivelig bekjentskap, og den fyller akkurat den rollen den er tiltenkt - som liten, veldesignet, velkjørende og praktisk bil med stor lasteevne - innenfor en akseptabel budsjettramme. At Skoda kunne ha gjort en innsats og gjort den enda mer praktisk og fleksibel samt sørget for en del bedre støydempning, hindrer den ikke i å være et interessant kjøp for de med en aktiv livsstil og variable transportbehov. Men ta alternativt også en titt på Meriva...

  • Pris, utstyr og tekniske data finner du her.
  • Store eksteriørbilder finner du her.
  • Store interiørbilder finner du her.
  • Her finner du mer Skoda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder