Konklusjon og konkurrenter

Oppsiden er sportsbilytelser, millionluksus og miljøsnilt bensinforbruk (når man tar de to første faktorene i betraktning). Nedsiden er høy vekt og trangt interiør. Men bortsett fra innvendig plass og bilens anonyme ytre, imponerer Lexus GS450h kanskje mer enn noen annen millionbil vi har kjørt.

Vis mer
Vis mer


10-øresspørsmålet er derfor: Ville vi kjøpt den? La oss si det slik - en kjøper er tvunget til å ta et alvorlig oppgjør med hvilke verdier man vektlegger i en bil. Spesielt med hybridmodellene er Lexus vanskelig å sammenlikne med andre. Det er teknologisk fremtidsrettede biler, men kanskje også så til de grader at bilene virker fremmedgjørende på dem som vokser opp med turtall i øret og motorolje under neglene. De kan rett og slett virke litt… jappete. Men du verden så sikre og effektive de virker.

Mye standardutstyr

Et sympatisk trekk ved GS450h er høyt utstyrsnivå til en gitt pris. For 1.017.000 kroner får du stort sett alt du trenger, inklusive ryggekamera og bakrutegardin som går opp automatisk når du setter bilen i revers. Ulempen er og forblir at den ikke har like god innvendig plass som bilene den automatisk sammenliknes med.

Hvem er nærmeste konkurrenter?

Lengden av bilen tilsier Audi 6-serie og BMW 5-serie og Mercedes E-klasse. Den reelle innvendige plassen tilsier likevel mer av Audi A4, BMW 3-serie og C-klasse. La oss ta det enkelt. Lexus GS450h;
* er en firedørs, sporty luksussedan
* er 4,83 centimeter lang, veier 1.856 kilo
* yter 250 kW, ca 345 hester
* gjør 0 til 100 på 5,9 sekunder
* bruker 0,79 liter/mila
* koster 1.017.000 kroner

Fra Audi

Vis mer
Vis mer


Vi kan begynne med A6 4,2 FSI quattro tiptronic. Den koster 1.108.800 kroner (altså 100.000 over), yter 350 hester og går 0 til 100 på 5,9 sekunder. På plussiden noterer vi at den også har firehjulsdrift og mye bedre plass (er 10 centimeter lenger). Men den har ikke noe i nærheten av Lexus teknofølelse.
Du kunne også vurdert er S4 4,2 V8 quattro tiptronic, som koster bare litt mer enn GSen. For 1.056.900 kroner får du 344 hester, og sprinten går på 5,8 sekunder. Mye kjipere, men råere bil, og med firehjulsdrift. Selv om den er 25 centimeter kortere, har den omtrent like god innvendig plass, men ikke noe i nærheten av samme fløyelsluksusen.

Fra BMW

Vis mer
Bare glem det - å åpne panseret er blitt et foreldet sjekketriks. Vis mer


550 I automat er en akkurat like lang firedørs sedan til 1.157.400 kroner med 367 hester fra en åtter på nesten fem liter. Bilen gjør 0 til 100 på 5,6 sekunder. Bilen er dyrere, raskere, har bedre plass og bruker 30 prosent mer bensin enn Lexusen.
Og ja da, vi vet at 335i Coupé er en kupe med fire seter, men faktisk var den denne bilen vi aller først tenkte på da vi kjørte Lexusen. Med en 306 hk biturbo-sekser går sprinten på 5,7 sekunder (med automatgir). Og selv om den er en todørs, fireseters coupe har den usedvanlig god bakseteplass for sin klasse. BMWen er en mye penere, toppmoderne og likevel atskillig mer tradisjonell bil. Den føles atskillig billigere nnvendig også, men så koster den 200.000 kroner mindre (med en god del mindre utstyr).

Fra Jaguar

S-Type 4,2 V8 R, automatgir, til 1.160.400 kroner et morsomt alternativ. 150.000 kroner dyrere selvsagt, men så yter den da også 400 hester og sparker unna 0 til 100 på 5,6 sekunder. Bilen er omtrent like tung, men har bedre plass. Dessuten er Jaguar fortsatt et varemerke som signaliserer andre verdier enn mer utydelige (i det minste i Norge) Lexus.

Fra Mercedes

Vis mer
Vis mer


Mercedes CLS 350 CGI kan definitivt også være et alternativ. Til 1.028.800 kroner er det samme prissjikt, selv om det er en atskillig dauere bil, som med bare 292 hester bruker hele 6,7 sekunder fra 0 til 100. Premiumfølelsen er imidlertid omtrent på samme nivå, og den gir atskillig bedre plass i setene både foran og bak.
I samme rennet kan vi si at den dyreste C-klasseutgaven (om vi ser vekk fra AMG), med omtrent like god innvendig plass som Lexusen, er atskillige rimeligere, men også litt dauere.
Mercedes C 350 4Matic CDI Elegance koster “bare” 807.900 kroner. Med 272 hester må du bruker hele 6,9 sekunder til hundre, tilgjenggjeld har du hjelp av firehjulstrekk på gatta.
Vi skylder også å trekke fram en E 420 CDI med automat til 1.098.800 kroner. Da må du tanke diesel, men forbruket er nede på 0,93 liter/mil, og aksen går unna på 6,1 sekunder. Plassen er atskillig bedre, og ingen er i tvil om at du kjører en dyr bil.

Fra Volvo

Også svenskene kan yppe seg litt. S80 med V8er koster på noen tusenlapper nær det samme til 1.031.900 kroner. Volvo og Lexus har på mange områder tangerende image, selv om Lexus scorer høyt på hybridteknologi i denne sammenlikningen. Med 315 hester går akselerasjonen unna på 6,5 sekunder. Og med drift på alle fire hjulene.

  • Her finner du vår tabell med pris, utstyr og ytelser.
  • Her finner du lanseringsartikkelen på GS450h.

  • Store bilbilder finner du her.
  • Store detaljbilder finner du her.
  • Her finner du mer Lexus-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder