Konklusjon og konkurrenter

Allroad er ørlite tyngre, tregere og dyrere enn en vanlig A6 med det samme utstyret. Men stylingpakken og fem centimeter ekstra bakkeklaring til nødsfall gjør likevel Allroad til en grommere bil.

Vis mer
Vis mer


Konklusjonen vår er enkel. Allroad er i bunn og grunn velutstyrt A6 med Allroad stylingpakke og noe lenger maks fjæringsvei. Så heter da bilen også A6 Allroad - i motsetning til forrige utgave, som kun het Allroad. Men har du sansen for stylingen, ja da er du solgt. Ulempen, om du har litt skrint med grunker, er at Allroad kun kommer med store motorer

Prisstigning fra nyttår

A6 Allroad 3,0 TDI Quattro Tiptronic koster fra 790.000 kroner. Avgiftene stiger imidlertid og antagelig med rundt 25.000 kroner fra nyttår, så ta høyde for dette om du er i kjøpsmodus. Volvoen som er nevnt blant konkurrentene under stiger med ytterligere 5.000 kroner, mens BMWen og Mercedesen ikke stiger fullt så mye.

Audi-konkurrenter

Nærmeste bil å sammenlikne med, er selvsagt den rimeligste Allroad-motorvarianten med 2,7-liter diesel, og som strengt tatt er en svært grei motor til bilen. Den starter på 680.000 kroner, med automatgir. Dermed er prisforskjellen mellom utgavene med 2,7 og 3,0 liter dieselmotor hele 110.000 kroner. Vi er ikke i tvil om hva vi synes kler bilen best, men kommer du til punktet kroner/fornuft, skal du være godt forspent før du finner gode nok argumenter for den sterkeste utgaven.

Vis mer
Vis mer


Rimeligste A6 Avant (stasjonsvognen) med Quattro koster fra 540.000 kroner. Merk imidlertid da at det er med en bensinmotor på 2,4 liter, manuelt gir og uten luftfjæring. Det er i praksis en helt annen bil.

En A6 Avant 3.0 TDI Quattro Tiptronic, derimot, er svært lik testbilen og koster fra 741.000 kroner. Men merk da at Allroaden er noe bedre standardutstyrt, med blant annet større hjul. Kompenserer man for dette, er den reelle prisforskjellen ikke mer enn rundt 20.000 kroner.
Er det verdt det? Rent objektivt sett, om du parkerer du gatelangs i Oslo eller har hytte på vinterfjellet, da er det ikke tvil om at du kan får glede av de ekstra fem centimeterne fjæringsvei når brøytemannskapet har forsovet seg. Men være eller ikke være mellom Avant og Allroad - det er nok om du digger Allroad-stylingen mer enn du digger A6ens noe bedre ytelser.

Vis mer


Og så har vi Q7 da. Med omtrent samme motor koster den digre SUVen fra 847.000 kroner. For 55.000 ekstra får du en bil som virkelig ruver i terrenget - rettere sagt på veien - men som også er betydelig tregere og mindre dynamisk å kjøre. Q7 er heller ikke er spesielt mye mer romslig innvendig. Til gjengjeld er den mer behagelig å stige inn i, og du sitter høyt med god oversikt i trafikken.

Andre alternativer?

Vis mer


Volvo XC70, selvsagt, selv om svenske nå blir liten og gammeldags i sammenlikningen. Men også rimeligere. Volvoen leveres kun med en 2,4-liters femmer på dieselfronten, og som best kan settes opp mot Allroadens 2,7-liter. Da koster den rimeligste XC70-utgaven med automat fra 585.000 kroner, altså 95.000 mindre enn rimeligste Allroad 2,7.

Utover XC70 er nok de nærmeste konkurrentene de som ellers konkurrer med vanlig A6 Avant med samme motoriseringen. Mot Audi 3.0 TDI vil det først og fremst si BMW 530d og Mercedes E 320 CDI - og her med 4x4 og automatgir.

Vis mer


En BMW 530XdA koster fra 770.000 kroner (20.000 kr under). Da er den like sterk som Allroad, men raskere, lettere og dessuten kortere. Til gjengjeld har den ikke Allroadens røffe styling og høydejusterbare luftfjæring.

En Mercede E-Klasse E 320 CDI T Classic 4Matic med automatgir koster på sin side fra 835.000 kroner (45.000 kr opp). Også den er litt kortere, men også litt sløvere i aksen og har heller ikke Audiens styling eller høye bakkeklaring.

  • Pris, utstyr og ytelser finner du her.
  • Store bilbilder finner du her.
  • Store detaljbilder finner du her.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder