Konklusjon og konkurrenter

Med en prislapp pålydende 960.000 kroner er Z4 M Coupé en kostbar bil - og enda verre blir det så snart nyttårsrakettene lander. Vi kan likevel helhjertet anbefale bilen.

Vis mer


I dag koster altså Z4 M Coupé 960.000 kroner. Når det nye avgiftssystemet trer i kraft blir bilen med ett drøye 150.000 kroner dyrere. Dette er imidlertid en skjebne bilen deler med svært mange andre heftig motoriserte biler, som neste år vil bli enda mer uoppnåelige for ordinære lønnstakere.

Men uansett om man velger å handle nå eller over nyttår, er det et faktum at bilen er kostbar. 960.000 kroner innebærer for eksempel at bilen er nesten 60.000 kroner dyrere enn sin eksklusive storebror 630i (903.000 kr).

Porsche Cayman S

Vis mer


Men hvis vi tar utgangspunkt i bilens effekt (343 hk) og akselerasjonsevne (5,0 sekunder) er den ikke så forferdelig dyr, i hvert fall ikke sammenlignet med sin hovedkonkurrent, Porsche Cayman S. Sistnevnte koster 950.000 kroner, bare 10.000 kroner mindre en M Coupé. Dette til tross for at Cayman-eieren må nøye seg med "bare" 295 hestekrefter og 0-100 på 5,4 sekunder. Vi har foreløpig ikke testet nykommeren Cayman S på norsk jord, men har prøvekjørt bilen i utlandet. Vår utsendte kunne rapportere om en herlig velkjørende bil med midtmontert motor. Men like letthåndterbar og leken som M Coupé er nok Cayman S ikke. Bokser-sekseren i Cayman kan heller ikke skilte med den samme råskapen og det samme lydbildet som den uvanlig turtallsvillige rekkesekseren i M Coupé.

Nissan 350Z

Nissan 350Z er også en opplagt konkurrent. 350Z kan skilte med en frontmontert 3,5-liters V6-motor som yter 300 hestekrefter og skal klare 0-100 på 5,8 sekunder. Denne japaneren kan også skilte med herlige kjøreegenskaper og er mye bedre utstyrt enn BMWen. Samtidig koster den 778.000 kroner, 182.000 kroner mindre. Selv om motoren er en herlig kraftkilde, er den imidlertid ikke helt oppe på samme nivå som M Coupé-motoren verken når det kommer til effekt eller råskap. I tillegg har bilen høyere egenvekt, noe som betyr at den vil bli frakjørt av BMWs alternativ.

Audi TT 3.2 V6

Vis mer


Heller ikke nye Audi TT 3.2 V6 har motorkrefter i samme divisjon som M Coupé. Velger man Audis alternativ må man nøye seg med 250 hestekrefter og 5,9 sekunder (5,7 med den halvautomatiske S tronic-kassen). TT er i tillegg firehjulsdrevet. Dette er selvsagt praktisk, men forhindrer etter manges syn TT fra å levere like mye kjøreglede som en bakhjulsdrevet sportsbil. TTs fremste konkurransefortrinn er den bedre plassen (deriblant symbolske bakseter som kan brukes til bagasje) og prisen - 681.000 kroner (minus 279.000 kr).

Mercedes-Benz SLK

Mercedes-Benz SLK er i utgangspunktet en roadster. Men fordi den har ståltak fungerer den brukbart også i vinterhalvåret. Versting-utgaven, SLK 55 AMG (360 hk - 4,9 sekunder), koster nesten 1,3 millioner kroner og er dermed altfor dyr sammenlignet med M Coupé. SLK 350 (272 hk - 5,6 sekunder) derimot, koster 813.000 kroner og er dermed 147.000 kroner rimeligere enn dagens testkandidat. Når det kommer til kjøreegenskaper og kjøreglede er imidlertid ikke SLK helt oppe på M Coupé-nivå.

335i Coupé

Vis mer


Den som vurderer en Z4 M Coupé skal også være klar over at BMW har mye annet å friste med. Vi har allerede nevnt 630i (903.000) kroner og tar også med nykommeren 335i Coupé. Sistnevntes turbomotor yter 306 hestekrefter og bilen klarer 0-100 på 5,7 sekunder. I tillegg får man fullverdige bakseter, langt større bagasjerom og heftig dreiemoment (400 Nm/1.300). I tillegg "slipper man unna med" 792.000 kroner (minus 178.000 kr). Noe tregere, langt mer sivilisert motor og ikke fullt så leken, men likevel en bil som varmer en bilentusiasts hjerte.

Z4 3.0Si Coupé

Man bør også være klar over at lillebror Z4 3.0Si Coupé koster 683.000 kroner, 223.000 kroner mindre enn storebror. 265 hestekrefter og 0-100 på 5,7 sekunder er heller ikke å forakte. Selv om motoren ikke er like rå, turtallsvillig og høyrøstet som M-motoren, er den likevel blant de flotteste motorene på markedet. Men selvsagt, like rå som M Coupé er den ikke, blant annet mangler den mekanisk differensialbrems og 78 hestekrefter.

Z4 M Roadster

Vær også klar over at Z4 M finnes i roadster-utgave. Prisen øker med 16.000 kroner til 976.000, men samtidig får man altså muligheten til å felle ned taket på godværsdager.

Konklusjon

Vis mer


Z4 M Coupé er blant de herligste sportsbilene vi har testet. Den som har råd til å unne seg en slik bil har ingen grunn til å vente. Mange rivaler tilbyr mer bil for pengene, men hvis målet er raskest mulig akselerasjon samt mest mulig råskap og kjøreglede, er BMWs alternativ etter vårt syn det beste. Vi ville nok imidlertid ha valgt roadster-utgaven, som sannsynligvis vil gi en enda mer minneverdig kjøre- og lydopplevelse.

  • Du finner mer informasjon om pris, utstyr og tekniske data her.
  • Store bilder finner du her.
  • Interessert i mer informasjon om plass og komfort? Da kan du lese vår test av BMW Z4 3.0i Roadster.
  • Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder