Konklusjon og konkurrenter

Som syvseter stiller Captiva svært sterkt. Som femseters folke-SUV er løpet langt jevnere mot konkurrentene. Og automatgirutgaven priser seg omtrent ut til neste år.

Vis mer
Vis mer


Captiva kjører bra, den ser bra ut, den går stille og har god komfort (om man ikke må ha det mykt og duvende), og stiller spesielt sterkt i syvseterklassen med en tredjerad som kan brukes av voksne. Ulempen er en dieselmotor som ikke er helt snill nok til å matche for eksempel Honda og Toyota, og det straffer seg på neste års priser.

Hyundai Santa Fe

Den koreanske kollegaen er åpenbart den nærmeste konkurrenten. Setter du dem side om side er de så godt som tvillinger. Santa Fe får nok flest poeng for designet forfra, mens Captiva scorer på spenstigere profil (sjekk vinduslinjene!). Bilene er like lange, med tilnærmet identisk plassutnyttelse, og begge kan by på syv seter om nødvendig. Forskjellen ligger først og fremst i at Santa Fe virker en tanke mer luksuriøs, og dessuten mykere i fjæringen. Captiva slår til med kongeplass på bakerste seterad. Men både når det gjelder pris og ytelser synes det å gå mot en knock-out til Captivas fordel, både før og etter nyttår.

Mitsubishi Outlander II

Captiva; linjelekker, høy syvseter med gode kjøreegenskaper. Vis mer
Vis mer


Nye Outlander II ser derimot ut til å bli en atskillig farligere konkurrent. Den er litt svakere, men likevel raskere, grunnet lavere vekt - og dessverre som en naturlig konsekvens av at den enn så lenge ikke kommer med automatgir. I sammenlikningen sliter den også litt med tredje seterad, og vi siterer fra lanseringen ”… tredje seterad dreier seg om utpregede nødseter som kun kan brukes av barn i lav alder på lengre turer eller som eksempelvis krisetransport hjem fra fest”. Til gjengjeld har Outlander tøffere offroadegenskaper, med blant annet låsbar senterdiff. Og med lavere effekt og atskillig mer miljøsnill motor scorer den sterkt på prisfronten.

Femseters SUVer?

Konklusjon; Captiva er vår SUV-syvseterfavoritt i 2007, og spesielt om du kan kan nøye deg med manuell giring. Etter at nye avgifter trer i kraft fra nyttår, bør du imidlertid nøye vurdere årsakene til at du eventuelt velger denne bilen med fem seter. Vis mer


Ser vi på hele segmentet av femseters SUVer, må vi fortsatt kunne slå fast at RAV4 blir et særdeles sterkt kort neste år, spesielt om du ikke trenger ballsal i bagasjerommet. Det samme gjelder den nye CR-Ven, som er nesten like stor som Captiva, men fortsatt scorer stort på pris. Og det samme gjelder definitivt Outlander med fem seter dersom vi skal tro de prisantydningene som er kommet. Ulempen er selvsagt at ingen av dem kan leveres med diesel og automatgir. Dersom akkurat den kombinasjonen er et must for deg, bør du strengt tatt skynde deg og kjøpe en Captiva nå i desember. Over nyttår passerer den, om vi legger avgiftsøkningen til grunn, halvmillionen.

4x4 før og etter nyttår

Når det gjelder det store utvalget andre 4x4-alternativer, kan du med fordel også kikke på denne tabellen, hvor vi anslår hva 20 populære firehjulstrekkere kommer til å koste neste år.

Tabell med Captivas tekniske data finner du her.

Store bilder 1 finner du her.
Store bilder 2 finner du her.

Her finner du mer Chevrolet-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder
  • Her finner du mer Daewoo-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder