Konklusjon og konkurrenter

Skal du ha full pakke på linje med 911 Turbo finnes det ikke mange likeverdige. Under ramser vi opp noen alternative løsninger.

Vis mer
Vis mer


Hvis det er viktig med maksimal fart, kjøreegenskaper og året rundt brukbarhet, er denne bilen et funn. For å ta det første først. Den går rett og slett ekstremt bra. Det er det ingen tvil om. Selv førere med det største effektsuget bør klare å leve med denne bilen. Kjøreegneskapene er også i en klasse for seg. Selv med motoren helt bakerst i bilen har 911 Turbo ingen voldsomt ekstreme særheter.

I tillegg til opplagte fordeler som knytter seg selve kjøringen, har også Porsche en seriøs importør i Norge. Det betyr at du har en adresse for service, klager, problemer, garantisaker og andre ting som gjør bilholdet enklere og tryggere. Porsche har også to års nybilgaranti. I tillegg tilbyr Porsche en bruktbilgaranti som kan kjøpes for ett og ett år av gangen. Den koster 7.000 kroner per år, og gjelder så lenge du følger service-programmet og inntill bilen er 9 år gammel. Den har faktisk heller ikke kilometerbegrensning.

Alternativer

Hovedmålet for 911 Turbo er å hamle opp med Lamborghini Gallardo. Gallardo SE har 520 hestekrefter, firehjulsdrift og ti sylindere. Gallardo er rått og du kan lese testkjøring av Spyder-modellen på denne lenken.. Vi kan også i fleng nevne Aston Martin V8 Vantage, Dodge Viper, Mercedes SL55 AMG, SL 600, Corvette Z06, SLR (som er den eneste Mercedesen som matcher sportsligheten til 911 Turbo) og BMW M6. Om litt kommer også Audi R8.

Konklusjon

Skal man ha en slik bil bør man kjøpe nå! Det er det første man skal ha i tankene. Over nyttår stiger prisen med 230.000 kroner for modellen med manuelt gir. Det er flere som har skjønt det, og importøren vil levere omlag 20 eksemplarer av 911 Turbo før nyttår.

Vi mener at svært få av konkurrentene kan stille opp med samme opplevelse. BMW M6 er også fantastisk å kjøre, men da må man like den spesielle girkassa til BMW. Mercedes er ikke sportslig i samme grad og Lamborghini har dessverre ingen importør i Norge. Corvette og Viper er også voldsomme muskelbiler, og særlig Viper som vi kjørte i sommer ga et godt innblikk i en verden vi aldri har opplevd. Prisen på testbilen, som med ekstrautstyr, blant annet vinterdekk og felger til 73.000 kroner, kom opp i nesten 2,1 millioner, og gjør at du kan kjøpe både to, tre og fire ganske anstendige biler for den samme summen penger, men vi regner med at det er lite interessant for de potensielle kundene.

Hvis man skal ha et skikkelig råskinn synes vi 911 Turbo virker som et rimelig, trygt og ryddig valg, og ikke minst kan vi garantere kjøreopplevelser av de sjeldne.

Pris, utstyr og tekniske data finner du her.

Store bilder finner du her.