Konklusjon og konkurrenter

Etter en uke med bilen sitter vi igjen med en bedre følelse for S80 enn da vi startet. Bilen yter tross alt godt, og de fleste overformynderiske systemer lar seg justere eller slås av. Er Volvos grunnleggende image og filosofi noe du trives med, er bilen konkurransedyktig med sine tre tyske konkurrenter.

Vis mer
Vis mer


Vi er fortsatt ikke fornøyd med en bil som støyer ved gasspådrag (i motsetning til å låte), og tregheten i girkassen. Men det er til å leve med, og oppveies langt på vei av bilens øvrige kvaliteter - både kjørekomfort og sikkerhetsfølelse.

Konkurransdyktig, som Volvo

Et vellykket S80-eierskap betinges nok likevel at du aksepterer Volvos innfallsvinkel til å lage biler. Volvo tenker for deg, tilpasser seg gjennom utallige systemer dine vaner - og uvaner - og redder deg. Og vi mener det er et betimelig spørsmål om ikke Volvo i vel stor grad promoterer uansvarlig bilisme. Slik definerer Volvo selv S80 overfor deg som kunde: "Tankene dine handler om møtet. Bilen konsentrer seg om veien som ligger foran dere".

Det høres besnærende ut, hva. Men tenk igjen. Vil vi ha et trafikkbilde fullt av bilister som tenker på noe helt annet? Heldigvis lar de fleste av alle de adaptive systemene seg slå av eller justeres ned slik at man sitter med en bil som oppfører seg forutsigbart for en sjåfør som selv tenker. De fleste andre premiummerker lager tilsvarende systemer som Volvo, men de er forutsigbare, og trår ikke merkbart i inngrep før sjåføren er ute å kjøre og faktisk trenger hjelpen.

Nærmeste konkurrenter

Vis mer
Vis mer
Vis mer


En 185-hesters S80 D5 Summum med automatgir har i dag en grunnpris på ca. 570.000 kroner. Nærmeste konkurrenter blir da:
Audi A6 2.7 TDI Multitronic, som er et par tusenlapper rimeligere. Den er litt lenger, litt lavere - og et halvt sekund raskere fra null til hundre.
BMW 525d A, som i utgangspunktet ligger 10.000 under, men summe jevner seg ut når man ser på utstyret. Bilene er jevnstore, men merkene har svært forskjellig innstilling til kjøredynamikk - med tilhørende imageforskjell.
Mercedes E 220 CDI Avantgarde ligger 10.000 kroner over i pris og stiller med mindre motor, men uten at det går ut over ytelsen. Har litt bedre plass enn Volvoen.

Øvrige alternativer

Du finner selvsagt andre store sedaner i denne klassen. De blir imidlertid ofte litt sære, som Alfa 166, Chrysler C300 og Jaguar S-Type. Eller de har ikke direkte sammenliknbare motorere til denne S80-utgaven. Vi tenker på Saab 9-5, Cadillac CTS og Skoda Superb - for å nevne noen. Og de franske brødrene Citroen C6 og Peugeot 607, som begge har begge en nedre pris som begynner et godt stykke høyere enn for testbilen.

  • Tabell med pris, utstyr og ytelser kan du lese her.
  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Volvo-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder